Beheerareaal:
Het beheerareaal wegen omvat hoofdwegen, wegen in wijken, fiets- en voetpaden, wegen buiten de bebouwde kom en onverharde wegen. Daarnaast valt het wegareaal te verdelen in verhardingssoort zoals in onderstaande tabel is weergegeven.
Het beheerareaal civiele objecten omvat 801 objecten, waarvan nog een deel geïnventariseerd/geïnspecteerd moet worden.
Wegen in m2 | |
---|---|
Asfalt | 3.378.608 |
Elementen | 2.770.427 |
Onverhard | 66.242 |
Beton | 101.991 |
Onbekend | 255.555 |
Totalen | 6.572.823 |
Civiele objecten in stuks | |
---|---|
Brug | 110 |
Duiker | 30 |
Geluidswal | 1 |
Hekwerk | 30 |
Kademuur | 33 |
Muur | 83 |
Schanskorfconstructie | 26 |
Spoorwegovergang | 9 |
Trap | 178 |
Tunnel | 20 |
Vlonder/steiger | 11 |
Wildrooster | 8 |
Wildtunnel | 3 |
Drijvende steiger | 3 |
Jachthaven | 1 |
Golfbreker/steiger | 1 |
Meerpaal | 4 |
Duikers en oeverbeschoeiingen (niet geïnventariseerd) | 250 |
Totalen | 801 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau:
Het beoogde maatschappelijke resultaat is het beheren en in standhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving. De kwaliteitsniveaus zijn in 2018 door uw raad vastgesteld in het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten en Wegen 2018-2027.
Het minimale kwaliteitsniveau van de wegen in de gemeente Venlo is daarmee vastgesteld op kwaliteitsniveau C (sober). Het kwaliteitsniveau van alle Civiele Objecten is vastgesteld op het instandhoudingsniveau, met als enige uitzondering het kwaliteitsniveau van de tunnel onder het Koninginneplein in Venlo. Dat is vastgesteld op het welstandsniveau.
Actuele onderhoudstoestand:
Weginspecties vinden jaarlijks plaats. Het ene jaar is dat een kleine inspectie, het daaropvolgende jaar een grote weginspectie. In 2020 heeft een grote weginspectie plaatsgevonden. Noodzakelijk groot en klein onderhoud van het complete wegenareaal is daarmee in beeld gebracht. Hierbij is geconstateerd dat, als gevolg van winterschades, de onderhoudstoestand op onderdelen nog niet beantwoordt aan het minimumniveau zoals in het meerjarenplan vastgesteld. Op basis van de inspectie is de planning voor de komende twee jaar hierop bijgesteld.
In de stadspeiling van 2019 wordt het onderhoud van straten, paden en trottoirs beoordeeld met een 5,8. Dit is beter dan het rapportcijfer van 2017 (5,4). Dit stijgende cijfer ondersteunt het beeld van de actuele (technische) onderhoudstoestand.
De inventarisatie en inspecties geven voor het grootste deel van de civiele objecten de actuele onderhoudsbehoefte. Hierbij wordt de landelijke norm NEN 2767 gehanteerd. Deze behoefte is vertaald in benodigd onderhoudsbudget om een start te maken met het borgen van een veilige onderhoudstoestand van de civiele objecten.
Zijn de onderhouds- en beheersplannen actueel:
Het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten 2018-2027 is opgesteld op basis van de methode ‘risico gestuurd beheer’. In plaats van cyclisch onderhoud wordt bij deze methode pas onderhoud gepleegd als het nodig is. Landelijke ervaring leert dat dit voordeliger is en kapitaalsvernietiging voorkomt.
Het Meerjaren-onderhoudsplan Wegen 2018-2027 is opgesteld op basis van de landelijk erkende CROW-methodiek voor weginspecties.
Beide onderhoudsplannen zijn opgesteld overeenkomstig de beleidslijnen uit de ‘Nota reserves en voorzieningen’, september 2013. De meerjaren-onderhoudsplannen Civiele Objecten en Wegen worden vijfjaarlijks bijgesteld aan de hand van inspecties waarin de ontwikkeling van de onderhoudsbehoeftes en het benodigd onderhoudsbudget wordt opgenomen en aan uw raad wordt voorgelegd. In de ‘Meerjarenplan voorziening Groot Onderhoud Wegen’. Voor de jaren 2023-2027 wordt uiterlijk 2022 een nieuw meerjaren-onderhoudsplan opgesteld.
Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar):
De kosten verbonden aan het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten 2018-2027 worden gedekt uit de in 2018 ingestelde voorziening ‘groot onderhoud Civiele Objecten’. Uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden op basis van de inspecties past binnen de door uw raad beschikbaar gestelde middelen. De kosten verbonden aan het Meerjaren-onderhoudsplan Wegen 2018-2027 worden gedekt uit de voorziening groot onderhoud wegen.
Zijn er knelpunten betreffende de beschikbare onderhoudsbudgetten:
De wet- en regelgeving is de afgelopen jaren flink aangescherpt en veranderd. Dit resulteert onder andere in een toename van vooronderzoeken. De doorlooptijd van planvorming tot en met realisatie is hierdoor fors toegenomen. Daarnaast benaderen we het beheer van onze openbare ruimte op een steeds meer integrale manier waardoor er kansen ontstaan om werk met werk te maken. Dit zorgt voor een efficiëntere inzet van de beschikbare middelen maar vraagt wel om meer afstemming en verder vooruit plannen. In 2021 heeft er geen grote weginspectie plaatsgevonden naar de kwaliteit van het areaal, dit staat gepland voor begin 2022. Pas dan hebben we een goed beeld van de huidige kwaliteit (en wat we komende jaren aan onderhoudsbudgetten nodig hebben).
Realisatie 2021:
Naast het uitvoeren van het regulier onderhoud is ook in 2021 een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van de inwoners. Er wordt in toenemende mate actief en integraal samenspraak en samenwerking gezocht met de gebruikers van de openbare ruimte. Vanuit de Samenlevingsagenda zijn er diverse "projecten" uitgewerkt en uitgevoerd of nog in voorbereiding.