01. Risico: Grondexploitatie – Grondverkoop*
Toelichting risico: | |
Als gevolg van externe factoren als ontwikkelingen in de (economische) marktsituatie kan de verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen stagneren dan wel aan prijsfluctuaties onderhevig zijn. (markt- en afzetrisico’s). | |
Kans: | 50-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 19.060.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verkopen te optimaliseren hebben we een website laten maken om ons vastgoed te presenteren. We hebben kavels laten opschonen, hier te koop borden op laten plaatsen. Er is een acquisiteur aangesteld om de verkoop optimaal te begeleiden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 9.750.000 |
02. Risico: Grondexploitatie - Bouw en woonrijp maken*
Toelichting risico: | |
De kosten van bouw- en woonrijp maken kunnen doorgaans goed worden geraamd. Echter de kosten van bijvoorbeeld archeologie, explosievenonderzoek en asbestverwijdering worden doorgaans pas duidelijk als gestart wordt met de werkzaamheden. Daarnaast kan de marktsituatie leiden tot plotselinge fluctuaties in het prijsniveau van de investeringen. | |
Kans: | 25-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 8.570.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig afstemmen met afdeling openbare werken over ramingen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 3.170.000 |
03. Risico: Ondertunneling Vierpaardjes
Toelichting risico: | |
In juni 2017 heeft de gemeenteraad het besluit genomen om over te gaan tot de realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes. In 2018 heeft een herijking plaatsgevonden op beleidsmatig en financieel gebied. Hierbij is aangegeven dat de realisatie naar verwachting duurder zal zijn als gevolg van marktwerking en de beoogde realisatiemethode. In juni 2019 is de planuitwerking gestart. Deze planuitwerking is begin 2022 afgerond en nu is gestart met de realisatiefase. De verwachte kosten voor realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes bedragen € 48 miljoen . | |
Financiële impact: | € 13.000.000 |
---|---|
Onderbouwing financiële impact: | |
Bij de herijking van het krediet Vierpaardjes zijn geacutaliseerde ramingen opgesteld. Onderdeel van deze ramingen vormt een risico-analyse. Hierbij zijn de verwachte risico's in beeld gebracht en zijn beheersmaatregelen bepaald. Op basis van een montecarlo-analyse is de benodigde risico-reservering bepaald. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Per verwacht risico binnen het project Vierpaardjes zijn beheersmaatregelen bepaald. Dit zijn o.a.overleg met de omgeving, uitvoeren van onderzoeken, marktconsultatie en het inschakelen van expertise. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 9.000.000 |
04. Risico: Grondexploitatie Bijdragen van andere overheden *
Toelichting risico: | |
Aan subsidiebeschikkingen voor bepaalde werkzaamheden zijn voorwaarden verbonden. De realisatie van de werkzaamheden kan in tijd en geld afwijken van deze voorwaarden waardoor het risico op intrekking van (een gedeelte van) de subsidie kan optreden. | |
Kans: | 10-50% |
---|---|
Financiële impact: | € 15.200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Goede dossieropbouw en archivering is van groot belang en kan risico’s beperken voor de uiteindelijke verantwoording aan de verstrekkende instantie. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 2.950.000 |
05. Risico: Grondexploitatie – Plankosten*
Toelichting risico: | |
De plankostenbudgetten van grondexploitaties kunnen onder druk komen te staan als gevolg van langdurige planvoorbereiding en/of -uitvoering. Dit kan het gevolg zijn van bezwaren tegen plannen of de marktsituatie die vraagt om een regelmatige bijstelling van de plannen. Ook de vertraging in de uitvoering van plannen als gevolg van de wijzigingen in de marktsituatie verhogen de kosten van planbegeleiding. | |
Kans: | 10-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 7.050.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig met omgeving en marktpartijen afstemmen om zo het planontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren. Zie ook beheersmaatregel grondverkoop gericht op beheersing stagnatie in uitvoering) | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.840.000 |
06. Risico: Jeugd
Toelichting risico: | |
In de begroting jeugd 2022 is rekening gehouden met werkelijke uitgaven en de prognose op basis van de Vorap 2021. In 2022 starten we met het uitvoeren van nieuwe contracten met zorgaanbieders. Wat dit betekent in de overgang van cliënten in producten wordt in de loop van 2022 duidelijk, bijvoorbeeld een verschuiving vanuit financiering vanuit niet-gecontracteerd aanbod. Verder zijn er frictiekosten voor jeugdigen met doorlopende indicaties na 1 januari 2022 die nog in zorg zijn bij aanbieders die niet of niet volledig meer gecontracteerd zijn. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Per risico is een inschatting gemaakt. Bij volumeontwikkeling hebben we gekeken naar de cijfers in de Vorap en voorgaande jaren. Bij andere risico's is een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van risico en percentage. Dit hebben we opgeteld tot een totaal percentage en bedrag. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We beheersen door in te zetten op contractmanagement en monitoring vanuit de nieuwe contracten met zorgaanbieders, waarmee we sturen op de vastgestelde ontwikkeldoelen, en bij afwijkingen de gevolgen in beeld te brengen. Verder zetten we in op doorontwikkeling van de toegang, en zetten we nadrukkelijk in op samenwerking met GI's en (huis)artsen. We beheersen door te blijven investeren in de doorontwikkeling van de sociale basis en innovatieve oplossingen die bijdragen aan het realiseren van onze ontwikkeldoelen voor het jeugdzorglandschap. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.500.000 |
07. Risico: Sturing/Inkoop WMO maatwerk
Toelichting risico: | |
De exacte financiële gevolgen voor 2022 van het project Sturing en Inkoop zijn nu nog niet te bepalen. Bij het opmaken van de begroting 2022 was de gunningsprocedure nog niet afgerond, en hadden we te maken met onzekerheden over de prijsafspraken. Einde 2021 zijn de contract- en prijsafspraken bekend geworden. Komende maanden monitoren we de impact van deze afspraken. Dat betekent dat we bij de kosten maatwerkproducten Wmo 2022 nog te maken hebben met een aantal risico's: · Eenmalig frictiekosten in verband met - gefaseerde - overgang van cliënten naar gecontracteerde aanbieder. Er is een ruwe raming van het aantal overgangscliënten en de daarmee samenhangende frictiekosten. Concretisering volgt in loop van 2022; Tot slot heeft de implementatie in de gemeentelijke uitvoering van Sturing en Inkoop nog een doorloop in 2022. Het gaat dan met name om tijdsinvestering gericht op extra tijdelijke inzet keukentafelgesprekken voor overgang cliënten en extra inzet trainingen wijkteamleden etc.. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Gezien de genoemde onzekerheden is de financiële impact nu niet te ramen. Maandelijks wordt nu gemonitord en op basis van deze informatie verwachten we na het 1e kwartaal de financiële impact beter in beeld te hebben. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Met de maandelijkse monitoring krijgen we stapsgewijs de impact van Sturing en Inkoop en de bovengenoemde risico's beter in beeld. We sturen op de gemaakte afspraken. Financiële afwijkingen nemen we mee in de reguliere PenC cyclus. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.500.000 |
08. Risico: Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo heeft in de afgelopen jaren invulling gegeven aan de decentralisatie binnen het sociaal domein. Nu, zes jaar na de decentralisaties, de ervaringen die we in die periode hebben opgedaan en de bijstellingen die hebben plaatsgevonden, is het tijd voor een herijking van het sociaal beleid. Hoewel de gemeente Venlo een relatief succesvolle, maar vanuit financieel oogpunt ook noodzakelijke, turn-around heeft gerealiseerd staat de beoogde inhoudelijke transformatie naar lichtere vormen van zorg nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat wij nog niet volledig kunnen inschatten of we de herijking ook binnen de gestelde termijn kunnen realiseren. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.225.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
€ 2.225.000 met ingang van 2023 oplopend tot € 4.150.000 structureel met ingang van 2025. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Herijking leidt tot verschuivingen in de wijze waarop de gemeente Venlo in de toekomst haar publieke aanbod fysiek organiseert en faciliteert. Daarbij wordt gekeken naar de functies, de bezettingsgraad, het kostenniveau en een optimale spreiding over onze gemeente. Het betreft het totaal aan, voor de verschillende functies ingezet, gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Daarbij betrekken we niet alleen de exploitatiebijdragen maar o.a. ook de kapitaallasten. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.112.500 |
09. Risico: BV Campus Vastgoed
Toelichting risico: | |||||||||||||
A. Financiering
| |||||||||||||
Kans: | 25% | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiële impact: | € 4.200.000 | ||||||||||||
Onderbouwing financiële impact: | |||||||||||||
Zie hierboven | |||||||||||||
Risicostrategie: | Beheersen | ||||||||||||
Beheersmaatregelen: | |||||||||||||
Periodiek wordt de gemeente Venlo geïnformeerd over de stand van zaken rondom de exploitatie. Jaarlijks wordt aan de hand van een eventuele herziening van de risico-simulatie onze risico-paragraaf geactualiseerd. | |||||||||||||
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.050.000 |
10. Risico: Afval
Toelichting risico: | |
Voor het product afval is de impact lastig te bepalen. De impact is afhankelijk van de hoeveelheid afval die onze inwoners aanbieden maar nog sterker van de prijsontwikkelingen op nationaal en vooral op internationaal niveau voor het verwerken van uitgesorteerde stromen grondstoffen uit ons afval. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Op basis van historische gegevens werd een miljoen reserve aangehouden. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Sturing op scheidingsgedrag waardoor dure afvalstromen beter worden gescheiden in goedkope (duurzame) afvalstromen. De sturing zal bestaan uit de inzet van communicatiecampagnes op onder andere Facebook en Venlo online. Daarnaast heeft de afval-inzamelaannemer als een van zijn doelstellingen in het contract om verbeterplannen aan te dragen voor 5% betere afvalscheiding en deze ook te implementeren. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 750.000 |
11. Risico: Juridische risico’s
Toelichting risico: | |
De Gemeente Venlo heeft een juridisch geschil. Gelet op de AVG-bepalingen en het gegeven dat dit dossier onder de rechter is, wordt het risico in deze bijlage niet toegelicht. Meer informatie over dit risico kan ingewonnen worden bij team Juridische Zaken. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 700.000 |
12. Risico: Beschikbaarheid woningen voor uitstroom uit MO & BW
Toelichting risico: | |
In het beleid en de afspraken met de aanbieders in de aanbesteding is uitgegaan van een beperkte inzet van maatschappelijke opvangplekken en plekken beschermd wonen. We willen dat inwoners die gebruik maken van deze voorzieningen zo snel als mogelijk doorstromen naar eigen huisvesting met daarbij de begeleiding die nodig is. Doorstroom naar vervolghuisvesting is een knelpunt vanwege een tekort aan passende en betaalbare huisvesting. Hierdoor maken mensen onnodig lang gebruik van (dure) Wmo-voorzieningen en kan de situatie ontstaan dat de capaciteit moet worden opgehoogd. Voor de uitstroom vanuit de Jeugdzorg is het niet kunnen beschikken over passende vervolghuisvesting een knelpunt. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Er heeft (nog) geen financiële doorrekening plaatsgevonden. Wel zien we dat de afgelopen 1,5 jaar de verblijfsduur in de maatschappelijke opvang is toegenomen van 3 maanden naar 4 maanden. | |
Risicostrategie: | Overdragen |
Beheersmaatregelen: | |
In de prestatieafspraken met de woningbouwcoöperaties is het realiseren van woonruimte voor genoemde doelgroepen expliciet opgenomen. Zo lang er geen feitelijke uitbreiding van passende woningen plaatsvindt blijft dit risico van kracht. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 650.000 |
13. Risico: MJOP
Toelichting risico: | |
Conform de BBV richtlijnen en nota reserves en voorzieningen van de gemeente Venlo, moet elke vijf jaar een herijking plaatsvinden voor wat betreft de onderhoudsvoorziening van de vastgoed portefeuille. De laatste vastgestelde actualisatie dateert van december 2015. In het eerste kwartaal van 2021 hebben nieuwe nulmetingen (conditiemetingen) van de gebouwportefeuille plaatsgevonden. Aan de hand hiervan zijn nieuwe meerjaren onderhoudsplannen opgesteld. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De kosten voor uitvoering van het extra geconstateerde onderhoud, op basis van de uitgevoerde nulmeting/conditiemeting, dat in 2022 uitgevoerd dient te worden bedraagt € 554.000,- Het betreft hier gebreken aan onderdelen van een gebouw die betreffend onderdeel naar een conditie niveau 4, 5 of 6 brengen en dus hersteld dienen te worden. De uiteindelijke geaggregeerde conditiescore van een gebouw is een gemiddelde van de conditiescore van alle gebouwonderdelen bij elkaar opgeteld. Hierdoor kan een gebouw totaal gezien evengoed op niveau 1, 2 of 3 zitten. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Bij het inplannen en uitvoeren van de werkzaamheden zal bekeken worden welk onderhoud eventueel doorgeschoven kan worden om binnen de beschikbare budgetten te blijven. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 600.000 |
14. Risico: Grondexploitatie - Tijdelijk beheer
Toelichting risico: | |
Het tijdelijk beheren van gronden en panden binnen de grondexploitatie leidt tot kosten van beheer en onderhoud. Indien de verkoop van deze gronden en panden stagneert (zie ook risico grondverkoop) zal de periode van tijdelijk beheer ook langer doorlopen waardoor het risico bestaat op extra kosten binnen de grondexploitatie. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Het beheer tijdig uit te voeren waardoor kosten beperkt kunnen worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 525.000 |
15. Risico: Opvangcapaciteit daklozen incl. locatie winteropvang
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo heeft geen geschikte locatie voor het opvangen van daklozen die nog niet in staat zijn om een traject gericht op structurele uitstroom op te starten. Momenteel vangen we hen op in de zgn. noodopvang op de locatie Hogeweg 297. Dit pand kan vanwege de omvang en indeling maar ook qua bestemming niet structureel in gebruik genomen worden. In het nieuwe contract maatschappelijke opvang dat in 2022 van start gegaan is, is opgenomen dat er een locatie komt die ook ondersteunend is aan de visie van waaruit gemeenten en opvanginstelling werken. Zolang deze nieuwe locatie er nog niet is zijn er meerkosten t.a.v. de uitvoering van het contract. De kosten voor het realiseren van een nieuwe opvanglocatie zijn niet in de begroting meegenomen. Daarnaast is in Venlo ook geen locatie beschikbaar voor uitvoering van de winterregeling, daarom wordt er steeds gewerkt met dure tussenoplossingen. Het realiseren van een structurele locatie voor de uitvoering van de winterregeling wordt bij voorkeur gekoppeld aan de nieuwe opvangvoorziening voor de complexe doelgroep. In het tweede en derde kwartaal heeft een projectleider in beeld gebracht wat de omvang van de locatie zou moeten zijn en is een programma van eisen inclusief kostenraming gemaakt. Grootste knelpunt voor het realiseren van een structurele voorziening is het vinden van een passende locatie. Het bieden van maatschappelijke opvang is een wettelijke taak en het beschikken van een structurele en passende locatie is noodzakelijk om dit verantwoord en adequaat uit te kunnen voeren. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.058.500 |
Onderbouwing financiële impact: | |
In juni 2020 gaf Venlo gehoor aan de oproep vanuit VWS om een regionaal plan van aanpak (pva) in te dienen ten behoeve van de Brede aanpak van dak- en thuisloosheid. In het regionale pva is op basis van de toen aanwezige gegevens een inschatting gemaakt van de kosten voor een nieuwe opvanglocatie in Venlo. · € 679.200,- aankoop en bouwrijp maken locatie Zolang er geen passende locatie beschikbaar is zijn er meerkosten voor de uitvoering van het contract. Deze kosten bedragen maximaal € 500.000,-per jaar. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Reserveren middelen die de gemeente Venlo ontvangen heeft voor de uitvoering van het Plan van Aanpak dakloosheid, 'Blokhuismiddelen', voor het kunnen realiseren van deze locatie. Hoe eerder de locatie gerealiseerd is hoe minder meerkosten betaald hoeven te worden voor de uitvoering van de opdracht. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 514.625 |
16. Risico: Bedrijfsgevolgschade brand
Toelichting risico: | |
Directe schades (herbouw gebouw, etc.) zijn verzekerd via de brandverzekering. Er is echter ook sprake van indirecte schade en gevolgschade. Doordat materieel of materialen verloren zijn gegaan zullen aannemers of externen ingeschakeld moeten worden voor het uitvoeren van werkzaamheden en/of continuering van de dienstverlening. Die kosten zijn niet verzekerd en vallen dus onder het deel risico. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
60 voertuigen en materiaal huren of werk uitbesteden voor de duur van 3 jaar. 60 voertuigen * 3 jaar * € 15.000 per jaar = € 2.700.000. Materiaal huren € 2.300.000. In plaats van huren voertuigen en materieel is de schatting voor uitbesteden van het werkpakket van vergelijkbare orde € 5.000.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De huidige maatregelen zoals blusvoorzieningen en brandmeldinstallaties kunnen niet het risico niet elimineren maar verkleinen het risico wel. Extra verzekeringen is extreem duur en de kans op het risico is erg klein. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 500.000 |
17. Risico: Veiligheidsregio
Toelichting risico: | |
In de begroting 2022 van de Veiligheidsregio zijn diverse belangrijke aandachtspunten niet tot in detail uitgewerkt, omdat hier nog onduidelijkheid over is, zoals met name de vrijwillige brandweer. Vanwege het demissionaire kabinet is er over dit dossier afgelopen jaar geen besluit genomen, zodat dit nog steeds een risico blijft. Waarschijnlijk zal er in het jaar 2022 meer duidelijkheid over komen en zal er een gedetailleerde zienswijze worden ingediend en volgt er mogelijk een begrotingswijziging. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 948.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De impact van de Corona taken alsmede brandweervrijwilligers is nog niet bekend en zeer moeilijk in te schatten. Uitgangspunt dat we hanteren is dat extra werkzaamheden i.v.m. Corona ook volledig door het rijk gecompenseerd worden. Daarom houden we hier geen rekening met een mogelijk verhoging van de gemeentelijke bijdrage. In de praktijk zal een deel van de extra interne kosten mogelijk niet vergoed worden. Inschatting hiervoor is ongeveer 1% van de gemeentelijke bijdrage van € 12 mln. (dit is € 120.000). Voor de brandweer vrijwilligers wordt een bandbreedte ingeschat tussen de € 2 en € 7 mln. voor de gehele veiligheidsregio. Als gemeente Venlo leveren wij een bijdrage van ongeveer 20,7% van de totale begroting van de Veiligheidsregio. Hierdoor is 20,7% over € 4 mln. (helft van de bandbreedte tussen € 2 en 7 mln.) Afgerond € 828.000. Totaal ingeschat risico is € 948.000 (€ 828.000+€ 120.000). | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
We zijn in nauw contact met de veiligheidsregio over beide onderwerpen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 474.000 |
18. Risico: Regio Noord-Limburg
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo geeft, namens de acht Noord-Limburgse gemeenten, invulling aan het penvoerder schap met betrekking tot de invulling van de regionale investeringsagenda, waaronder het aanvragen van de provinciale bijdrage, het beschikken van bijdragen aan derden en het verantwoorden van (ontvangen) bijdragen. De maximale omvang van de investeringsmiddelen bedraagt € 40 miljoen, waarvan 50% wordt opgebracht door de Provincie Limburg en 50% door de Noord-Limburgse gemeenten. Het aandeel van de gemeente Venlo in de regio bedraagt circa 36%. Het financiële risico bedraagt daarmee (maximaal) 36% van de (te verantwoorden) provinciale bijdrage, i.c. € 7,2 miljoen. Daarnaast vervult de gemeente Venlo de werkgevers rol ten aanzien van het regiobureau, inclusief de vanuit de (Venlose) gemeentelijke organisatie ingezet personeel. Omdat de regio geen eigen entiteit is, worden deze activiteiten formeel door de gemeente Venlo uitgevoerd. Indien er na afronding van regiodeal en investeringsagenda geen nieuwe activiteiten en middelen worden gealloceerd bij de regio vervalt de (op basis van een taakopdracht) personele inzet. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit betreft 25% van €7,2 miljoen, zijnde het risico op het niet juist kunnen verantwoorden van de ingezette investeringsagenda-middelen, waardoor er een terugbetalingsverplichting ontstaat naar de Provincie Limburg. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De gemeente Venlo heeft een overeenkomst gesloten met de andere gemeenten in de regio waarbij gemeenten zich gezamenlijk verantwoordelijk stellen voor ieders (relatieve) aandeel in het risico. Het opgenomen risico is het 'rest-risico'. Het regiobureau heeft de administratie ingericht op de noodzakelijke verantwoording. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 450.000 |
19. Risico: Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen
Toelichting risico: | |
De ambities van de rijksoverheid van klimaatakkoord hebben verstrekkende gevolgen voor het takkenpakket en omvang van de taken van de gemeente. Nieuwe taken op gebied van energie, klimaat en circulariteit waarvoor kennis en vaardigheden eigen gemaakt moeten worden. Het coalitieakkoord op rijksniveau geeft inzicht dat de ambitie op gebied van klimaat nog verder wordt vergroot en het takenpakket verder in omvang toeneemt. De gemeente hebben ook de grootste rol in de uitvoering als overheidslaag het dichtste bij de burger. Dit is zichtbaar onder andere bij de Regionale Energiestrategie, de transitievisie Warmte, Venlo klimaatadaptief maken en een volledige circulaire economie realiseren. De taakuitvoering vindt plaats samen met andere partners waaronder woningbouwcoöperaties, netbeheerders, wijkraden, instellingen, inwoners en verenigingen. De taakuitvoering is sterk groeiende terwijl de uitvoeringsmiddelen voor beleid en beheer nog niet definitief overeengekomen zijn. Onderzoeken hebben de omvang van de gemeentelijke extra middelen bepaald en de omvang en toewijzing wordt onderschreven door tal van adviesorganen waaronder VNG. Er vindt landelijk een intensieve lobby plaats (VNG en G40) om haast te maken met toekenning van de uitvoeringsmiddelen Klimaatakkoord . Het risico dat deze middelen niet toegekend worden is relatief klein gelet op de status van de plannen van het rijk (besluit klimaatakkoord en rol gemeente bepaald). Ook geeft de rijksbegroting inzicht in de investeringen die het rijk wil plegen in het klimaat maar is niet duidelijk op welke wijze en in welke omvang middelen naar de gemeenten gaan. Uiteraard kan bij de toewijzing besloten worden dat de gemeenten niet volledig worden gecompenseerd | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Uit onderzoek blijkt dat de gemeente voor de uitvoering van klimaatakkoord 35 x aantal inwoners dient te ontvangen. Dit is gebaseerd op onderzoek en bevestigd door tal van adviesorganen | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De kans dat het risico zich voordoet is klein. Uitstel van handelen door de gemeente is niet wenselijk omdat de opgave fors is en resultaten op de korte termijn zijn gewenst . De organisatie dient op onderdelen toegerust te worden in kwaliteit en capaciteit om de reeds geaccordeerde plannen en projecten uit te voeren. Via lobby onderschrijft de gemeente Venlo het belang dat de rijksoverheid zo snel mogelijk duidelijkheid geeft en de gemeente daadwerkelijk middelen toekent | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 350.000 |
20. Risico: Aansluiting beschermd wonen en begeleiden individueel
Toelichting risico: | |
Vanaf 2022 gaan de nieuwe contracten voor zowel het product Beschermd Wonen als producten lokale Wmo in. In de nieuwe inkoop van Beschermd Wonen is het product Beschermd Thuis komen te vervallen. In navolging van regionale afspraken moet door iedere gemeente in Noord- en Midden-Limburg het vervangende product voor Beschermd Thuis vanuit de lokale Wmo-middelen worden gefinancierd en dus ook lokaal worden ingekocht. De MGR Sociaal Domein Noord-Limburg koopt namens de gemeenten in Noord-Limburg, dus ook Venlo, deze Wmo-maatwerkvoorziening in. Het vervangende product van Beschermd Thuis is vanaf 2022 het segment Volwassenen met complexe en meervoudige ondersteuningsvraag. In de praktijk moet het blijken in hoeverre de begeleiding die in dit nieuwe segment wordt geboden, toereikend is voor voormalige en nieuwe cliënten Beschermd Thuis. Indien de aansluiting van dit segment op Beschermd Wonen onvoldoende is, ontstaat het risico dat er een grotere groep cliënten instroomt in het (duurdere) product Beschermd Wonen en dat cliënten niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 600.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Naar verwachting zijn er 49 Beschermd Thuis- cliënten die gebruik maken van het ZIN-aanbod die vanaf 2022 in Venlo ondersteuning ontvangen op basis van het segment Volwassenen met complexe en meervoudige ondersteuningsvraag. Indien een 20% van deze cliënten het niet redt met deze ondersteuning en daardoor gebruik moeten maken van Beschermd Wonen, betekent dat een risico van € 600.000. Verwachte gemiddelde prijs per BW-plek is € 60.000 * 10 cliënten. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Een actieve monitoring van de ontwikkeling van cliënten met ondersteuning uit segment Volwassenen met complexe en meervoudige ondersteuningsvraag, en actief sturen op contractafspraken met de aanbieders. Tevens actieve sturing op en uitwisseling tussen toegang voor Beschermd Wonen en toegang Wmo. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 300.000 |
21. Risico: Calamiteiten Groenbeheer
Toelichting risico: | |
Door invloed van klimaat en klimaatverandering kunnen zich onvoorziene situaties voordoen in het beheer van groenvoorzieningen. Het gaat dan bijvoorbeeld om schade door storm, extra uitval van groen door droogte, ziektes en plagen. En schade door invasieve soorten en/of soorten van flora en fauna die overlast geven of een bedreiging zijn voor o.a. de natuur (biodiversiteit), volksgezondheid, de economie of de veiligheid. Dit soort calamiteiten vormt vaak een risico voor de kwaliteit en de gezondheid van het groen en is daarmee een risico voor het op orde houden van de basis van beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De overlast en schade zijn echter grillig en niet altijd voorspelbaar. Ervaringen uit het verleden geven daarbij niet altijd een beeld voor de toekomst. Ook kunnen er calamiteiten ontstaan die nu nog niet bekend zijn, zoals nieuwe ziektes en plagen waar nog geen plan van aanpak voor bestaat. Zo zijn momenteel Japanse duizendknopen en reuzen berenklauw twee voorbeelden van invasie en zeer ongewenste soorten die veel schade aan kunnen richten. Behalve beheersing van deze soorten is in bepaalde voorkomende situaties ook bestrijding noodzakelijk. Maar ook het verloop van de impact en de schade door de roetschorsziekte of stormschade zijn nog onvoorspelbaar. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De omvang van de financiële impact is onder andere gebaseerd op de daadwerkelijke kosten van de laatste jaren met betrekking tot calamiteiten en extreem weer. Tevens is een ruwe inschatting gemaakt van nog onbekende impact van ziektes, plagen en andere bedreigingen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Belangrijk is om de impact van ziektes, plagen en invasie soorten zo goed mogelijk te blijven monitoren. Locaties die bij de gemeente bekend zijn worden hiervoor opgenomen in het groenbeheersysteem. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 300.000 |
22. Risico: BUIG Budget
Toelichting risico: | |
Het budget voor de BUIG laat de afgelopen jaren grote fluctuaties zien. Deze fluctuaties worden veroorzaakt door wijzigingen in het verdeelmodel en door aanpassingen in het macrobudget voor de BUIG. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De financiële impact: betreft een schatting op een budget van ongeveer € 47 miljoen. Ook bij percentueel kleine afwijkingen, is er op zo'n budget dus al snel sprake van in absolute zin grote bedragen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Het BUIG budget dat we van het Rijk ontvangen kunnen we niet beïnvloeden. Dit risico kunnen we alleen accepteren. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 250.000 |
23. Risico: Gemeenschapsaccommodaties
Toelichting risico: | |
De gemeenschapsaccommodaties (GA) hebben in 2021 en deels ook in 2022 nog te maken met het wegvallen van een deel van de omzet. Dit komt door het lagere aantal gebruikers en bezoekers vanwege de (nasleep van de ) corona-crisis en mogelijke angsten en gedragsveranderingen om gebruik te maken van de GA. Op het draagvermogen voor tegenvallers van de afzonderlijke GA's is onder invloed van corona ingeteerd. Over de gehele linie is de financiële positie van de GA in 2020 en 2021verzwakt en dat zal merkbaar worden in hun vermogen om exploitaties op eigen kracht draaiend te krijgen of aan verplichtingen te voldoen. Ook het onzekere 'verdienpotentieel' van de carnavalsperiode is een factor in deze inschatting. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De financiële situatie wordt samen met gemeenschapsaccommodaties en de koepelorganisatie SMAV in de gaten gehouden. Met gemeenschapsaccommodaties wordt nagedacht over mogelijke besparingsmogelijkheden. Waar mogelijk worden rijksmiddelen aangewend. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 225.000 |
24. Risico: Openbare verlichting
Toelichting risico: | |
In de gemeente Venlo onderhouden en beheren we alle lichtmasten en armaturen (circa 22.000 stuks) en voor het gedeelte ‘oud Venlo’ ook het ondergrondse netwerk (verder VenloNet). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De € 300.000 is gebaseerd op een onderzoek uit 2014 waarin wordt gesteld dat 70% van het ondergronds net in 40 jaar kan worden vervangen voor een bedrag van € 300.000 per jaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Er loopt een onderzoek naar het afstoten van Venlonet met om te kunnen bepalen of dit leidt tot lagere kosten in de toekomst. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 225.000 |
25. Risico: BTW compensatiefonds
Toelichting risico: | |
Het BTW-compensatiefonds en het gemeentefonds zijn communicerende vaten. Een restant in enig jaar in het BTW compensatiefonds wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, een tekort in het BTW-compensatiefonds wordt onttrokken aan het gemeentefonds. Omdat de omvang van de declaraties uit het BTW-compensatiefonds stijgt, is de verwachting dat hier komende jaren een tekort op gaat ontstaan. Dit leidt dan tot een korting op de algemene uitkering uit het gemeentefonds. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico laat zich moeilijk financieel kwantificeren. De begroting 2022-2025 gaat in de basis over 4 jaar. Volgens het beleid bedraagt een op te voeren risico tenminste € 200.000. Op basis hiervan wordt het risico vooralsnog bepaald op 4 x € 200.000 = € 800.000 | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Op basis van de miljoenennota die in september 2021 wordt gepresenteerd, kan dit risico mogelijk verder financieel gekwantificeerd worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 200.000 |
26. Risico: Uitbreiding bargeterminal
Toelichting risico: | |
Private partijen (faillissement): erfpachtcanon en royalty's worden niet langer ontvangen, waardoor kapitaallasten niet meer gedekt zijn. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Private partijen (faillissement): € 300.000 gebaseerd op 2 jaar erfpacht verlies | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Erfpacht overeenkomst mag eerste 10 jaar niet opgezegd worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 200.000 |
27. Risico: BTW Sport
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw vervalt. Het betreft BTW die aan gemeenten in rekening is gebracht over de kosten die toerekenbaar zijn aan de ter beschikking stelling van sportaccommodaties. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 350.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport (exploitatielasten én investeringen) komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met SPUK-uitkering van 12%, gebaseerd op de berichtgeving over 2019. Over de inkomsten hoeft per 2019 géén btw-afdracht meer plaats te vinden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 175.000 |
28. Risico: Hulp bij het huishouden
Toelichting risico: | |
Ook in 2021 was er sprake van een stijging van het aantal cliënten dat gebruik maakt van Hulp bij het huishouden. Zoals eerder aangegeven zijn de verklaringen voor de stijging de aanzuigende werking van het abonnementstarief en de vergrijzing c.q. langer thuis wonen van ouderen. De stijging en de verklaringen hiervoor komen overeen met de landelijke trend Hulp bij het huishouden. Het kabinet heeft in het coalitieakkoord aangegeven te willen werken naar een "eerlijke eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp". | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 232.440 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Eerder was het uitgangspunt dat het aantal actieve cliënten met 20 per maand stijgt, over het laatste half jaar van 2021 steeg het aantal actieve cliënten gemiddeld met 30 per maand (naar boven afgerond). Dit zijn gemiddeld 10 actieve cliënten waar niet eerder rekening mee is gehouden. Voor het berekenen van de financiële impact is de aanname dat over 2022 iedere maand 10 actieve cliënten bijkomen waar eerder geen rekening mee is gehouden (10 in januari oplopend tot 120 in december). Deze aantallen zijn vervolgens vermenigvuldigd met de trajectprijs per maand ( € 298). | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We monitoren maandelijks de ontwikkelingen van de cliëntaantallen HbH | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 174.330 |
29. Risico: Beschermd wonen
Toelichting risico: | |
De doordecentralisatie van 2022 brengt diverse risico's met zich mee. Er heeft nog geen definitieve besluitvorming rondom de doordecentralisatie plaatsgevonden. Momenteel vindt de regionale samenwerking plaats op basis van een tijdelijke overbruggingsovereenkomst. Hierin zijn afspraken gemaakt over o.a. de regionale begroting, governance, financiële solidariteit en taken en verantwoordelijkheden van iedere gemeente. Nu er sprake is van een regionale begroting voor beschermd wonen met onderliggende financiële afspraken, zijn we als gemeente Venlo voor wat betreft (financiële) risico's afhankelijk van de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Risico's zijn onder andere de kwaliteit van de lokale toegang en de kwaliteit van het lokale voorliggend veld c.q. de sociale basisinfrastructuur. Beide hebben invloed op de in- en uitstroom van beschermd wonen. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 217.500 |
Onderbouwing financiële impact: | |
We maken een risico inschatting op basis van een aantal extra plekken beschermd wonen die we moeten afnemen ten aanzien van de begroting. We gaan uit van 25 extra plekken (circa 10% van totaal) tegen een gemiddelde kostprijs van € 60.000. Dat betekent een financieel risico van € 1.200.000 voor de gehele regio. We schatten dit risico in op 50%, dan blijft er een bedrag van € 600.000 over, waarvan 29% op basis van de financiële afspraken ten laste van Venlo komt. Dat betekent een financieel risico van € 217.500 | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De te nemen maatregelen zijn om de in- en uitstroom van beschermd wonen cliënten goed te monitoren, de kwaliteit van de toegang goed te bewaken en ervoor te zorgen dat iedere gemeente haar basisinfrastructuur op orde heeft. Hierop kan gestuurd worden binnen de regionale samenwerking, in dit gremium zijn ook afspraken/verantwoordelijkheden opgenomen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 163.125 |
30. Risico: Lagere Baten evenementen, drank, horeca en terrassen
Toelichting risico: | |
Vanwege Covid19 en mogelijke economische teruggang houden we er rekening mee dat niet alle vorderingen over oudere jaren (leges en huur terrassen) (volledig) ingevorderd kunnen worden. Daarnaast is de verwachting dat de jaarlijks begrote baten niet (volledig) gerealiseerd worden. Evenementen (bijvoorbeeld festivals en grote popconcerten) zouden weer plaats mogen vinden zodra covid19 onder controle is, of het virus niet meer actief is. Bij de vergunningsaanvraag van dit type evenementen speelt een cruciale rol, de lange voorbereidingstijd en de daarbij horende kosten. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 204.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Jaarlijkse begrote baten evenementen -, drank en horecaleges en terrashuur staan onder druk. Een deel van de ondernemers zal geen nieuwe aanvragen doen of het bedrijf beëindigen. (Stand van zaken januari 2022). Als gevolg daarvan neemt het aantal vergunningaanvragen (baten) af. Of steunpakketten aan ondernemers verder verlengd worden, is ongewis. De verwachte impact wordt voorlopig geraamd op jaarlijks 85 % van de begrote baten, zijnde (e) € 204.000 (85 % van (e) € 240.000; | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De gemeente heeft een beperkte invloed op de lasten. Of een besparing op de lange termijn mogelijk is, is op dit moment niet bekend. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 153.000 |
31. Risico: Project Kaldenkerkerweg Tegelen
Toelichting risico: | |
De Kaldenkerkerweg in Tegelen heeft een belangrijke verkeersfunctie. Enerzijds als ontsluitingsweg voor direct aanwonenden en bewoners van Tegelen Heide. Anderzijds vervult het een verbindende functie tussen Tegelen en Kaldenkerken voor grensoverschrijdende verkeer (o.a. fiets-, vracht- en landbouwverkeer). De weg wordt momenteel heringericht. Deel 1 is nagenoeg gereed en deel 2 (vanaf Ulingsheideweg tot aan de grens) sluit daarop aan. Voor de uitvoering van deel 2 worden we met enkele bijzondere zaken geconfronteerd. Om de veiligheid voor verkeersdeelnemers en de werknemers op het werk te waarborgen moet de weg voor 4 à 5 maanden worden afgesloten. Met name ondernemers (in Nederland en Duitsland) maken zich daar zorgen over vanwege verminderde bereikbaarheid en/of omzetderving. Verder worden we met extra kosten geconfronteerd door de complexiteit van uitvoering en kostenstijgingen van materiaalprijzen. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
In verband met de verminderde bereikbaarheid van bedrijven moet rekening gehouden met een risicopost nadeelcompensatie ter hoogte van € 200.000. Dit is bepaald in afstemming met team Juridische zaken. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Er is onderzocht of deze werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd kunnen worden zodat verkeer gedoseerd doorgang kan vinden. Hierbij ie gekeken naar verkeersveiligheid, veilig kunnen werken, kosten, uitvoerbaarheid werkzaamheden, overlast aanwonenden, aanliggende bedrijven en andere belanghebbenden. Behoud van doorgaand verkeer is alleen mogelijk voor de aanleg van het gedeelte tussen de wildovergang en de woningen aan de grens. Gefaseerd uitvoeren van de werkzaamheden betekent dat de totale uitvoeringstijd ca. 2 maanden verlengd moet worden omdat deze minder efficiënt is. De weg moet evengoed 2 keer (totaal ca. 3 maanden) geheel afgesloten worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
32. Risico: Toeristenbelasting
Toelichting risico: | |
Met ingang van 2020 wordt in samenwerking met de BsGW actief toeristenbelasting geheven van shortstay arbeidsmigranten. Daartoe zijn er meer inkomsten uit toeristenbelasting opgevoerd in de begroting vanaf 2020: € 100.000 in 2020, € 200.000 in 2021 en € 350.000 voor 2022 en verder. Definitieve cijfers m.b.t. realisatie 2020 komen medio 2021 beschikbaar, echter de inning van toeristenbelasting van arbeidsmigrantenlocaties verloopt om uiteenlopende redenen moeizaam. Hoewel het niet onaannemelijk is dat de begroting in aanloopjaar 2020 wordt gehaald en mogelijk ook in 2021, wordt op basis van de praktijkervaring in 2020 ingeschat dat de begroting voor 2022 en verder ad € 350.000 onrealistisch is. Daarbij moet vermeld worden dat 2020 door Covid-19 mogelijk geen regulier jaar wat betreft shortstay arbeidsmigranten was én dat dit tevens het enige jaar is waarover cijfermateriaal beschikbaar komt. Voorzichtigheid is dus geboden bij het interpreteren van deze cijfers, ook al wordt de doelstelling gehaald. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De financiële impact is 150.000, gebaseerd op praktijkervaringen in 2020. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De inkomsten uit toeristenbelasting zijn het directe gevolg van het aantal overnachtingen, waarbij de inning van inkomsten uit shortstay arbeidsmigranten moeizaam verloopt. We zijn afhankelijk van de eigenstandige en verplichte kwartaalopgave van de individuele bedrijven bij BsGW. Om dit aangifte-proces voor shortstay arbeidsmigranten te optimaliseren, voorziet de gemeente Venlo de BsGW van een actuele adreslijst, welke geactualiseerd wordt n.a.v. o.a. vergunde aanvragen en bevindingen bij controles op locatie. Bij vergunningverlening voor shortstay huisvestingsaanvragen worden initiatiefnemers geïnformeerd dat ze belastingplichtig zijn conform de Verordening Toeristenbelasting. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
33. Risico: Zwembad de Wisselslag
Toelichting risico: | |
In oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten dat er een nieuw zwembad wordt gebouwd. Het programma van eisen wordt gemaakt in 2020, in 2021 vindt de aanbesteding plaats, in 2022 wordt gestart met de bouw en in 2024 zal het nieuwe zwembad geopend worden. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De uitgaven in 2020 die niet begroot waren zorgen voor extra kosten boven op het krediet (de begrote uitgaven conform rapport Volantis). Voor de komende jaren is de verwachting dat er zich meer zaken voor zullen doen die niet begroot zijn. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Deze extra kosten kunnen niet voorkomen worden, het is inherent aan de leeftijd van het gebouw en de installaties. Wij blijven monitoren en afwijkingen melden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
34. Risico: Meldplicht datalekken
Toelichting risico: | |
De gemeente is verplicht een (ernstig) datalek binnen 72 uur te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En soms moet de gemeente het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het gevolg van nalatige informatieveiligheid kan een datalek zijn. Een datalek heeft tot nu toe binnen de gemeente Venlo niet geleid tot financiële impact. De financiële risico's zijn echter dermate hoog (zeker met de AVG) dat deze ervaringscijfers niet leiden tot geen financieel risico. Het bedrag van 200.000 euro is een inschatting welke reëel kan plaatsvinden. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In 2017 is de interne procedure meldplicht datalekken geïmplementeerd waardoor het eenvoudiger is om een datalek tijdig te melden. De kans op overtreding van de meldplicht is hiermee verkleind. De kans op datalekken kan verkleind worden door middel van de in het kader van informatieveiligheid en privacy te implementeren maatregelen alsmede door opleiding en bewustmaking van medewerkers. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
35. Risico: Privacy
Toelichting risico: | |
Binnen de gemeente Venlo wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld voor het goed uitvoeren van gemeentelijke wettelijke taken. Alle betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met deze persoonsgegevens omgaat. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een meer digitale overheid stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Op grond van de AVG zijn organisaties verplicht om hun bedrijfsvoering dusdanig in te richten dat zij kunnen aantonen dat zij voldoen aan privacywet- en regelgeving en hebben burgers meer controle over hun eigen data dan voorheen. Overtreding van privacywetgeving brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Indien er sprake is van een privacy incident (bijvoorbeeld een datalek of het niet waarborgen van rechten van betrokkenen) kunnen burgers schadeclaims indienen en hun vertrouwen in het bestuur verliezen, kan er sprake zijn van een forse politieke impact en kan de Autoriteit Persoonsgegevens (de Nederlandse toezichthouder) een last onder dwangsom, een bindende aanwijzing of een bestuurlijke boete opleggen. Niet alleen het bestuursorgaan dat privacywetgeving overtreedt kan een bestuurlijke boete krijgen maar tevens de individuele bestuurder. De maximale boete die de Autoriteit Persoonsgegevens op kan leggen bedraagt 20 miljoen euro. De hoogte van een op te leggen boete is afhankelijk van de ernst van een overtreding en de omstandigheden van het geval. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het risico dat privacywetgeving overtreden wordt is groot. Het financiële risico dat hieraan verbonden is zal erg verschillen per overtreding. Als er bijvoorbeeld één brief met persoonsgegevens naar een verkeerd adres verzonden is heeft dat veel minder potentiële financiële impact dan wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens een boete op zou leggen omdat de gemeente geen verwerkingsregister heeft. De financiële gevolgen van reputatieschade en/of politieke impact zijn nauwelijks te kwantificeren. Een aantal risico's is sinds de afsluiting van een cyberriskverzekering afgedekt waardoor het restrisico minimaal is. Gezien bovengenoemde variabelen kan de financiële impact van het risico slechts gezien worden als aanname. De daadwerkelijke financiële impact en daarmee de benodigde weerstandscapaciteit kan aanzienlijk afwijken. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming (wettelijke verplichting) t.b.v. intern toezicht en advisering (status: gereed). Aanstelling privacy officer t.b.v. uitvoering en implementatie gestelde kaders en advisering aan proceseigenaren (status: gereed). Inventarisatie risico's in het kader van het verwerkingsregister (wettelijke verplichting) (status: inventarisatie gereed, implementatie onderhanden). Analyse risico's d.m.v. DPIA's (status: beleid en plan van aanpak gereed, uitvoering onderhanden werk). Maatregelen: aangaan van verwerkersovereenkomsten en convenanten met externe partijen (status: onderhanden werk), technische en organisatorische maatregelen (zie het risico informatieveiligheid), bewustwording en training (status: onderhanden werk), privacy beleid (status: gereed), beleggen verantwoordelijkheden, waaronder benoeming portefeuillehouder (status: gereed), inrichting privacy services (status: gereed). | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
36. Risico: Stadskantoor
Toelichting risico: | |
Het stadskantoor heeft nog steeds te kampen met lekkages. Daarnaast wordt er nog gezocht naar oplossingen voor overige problemen/tekortkomingen/gebreken in en rondom het gebouw. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 275.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Indien de aannemer niet aansprakelijk gesteld kan worden voor bovenstaande kosten, dan betekent dit dat het regulier budget voor onderhoud stadskantoor wordt overschreden. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
In gesprek met aannemer met juridische ondersteuning. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 137.500 |
37. Risico: Informatieveiligheid
Toelichting risico: | |
Het belang van informatieveiligheid komt nadrukkelijk in beeld vanuit de privacywetgeving en vanuit bedrijfscontinuïteit. Risico's zijn aanwezig in de vorm van bijv. hackers die in onze systemen kunnen komen (aanvallen van "gijzelsoftware" welke computersystemen of gegevens blokkeren). Gevolgen hiervan kunnen zijn: verlies van vertrouwen van burgers, reputatieschade, politieke impact en als laatste bestuurlijke boete voortvloeiend uit privacywetgeving. De gemeente Venlo is verplicht te voldoen aan de beveiligingseisen die opgenomen zijn in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het normenstelsel voor informatiebeveiliging dat geldt voor de gehele overheid. Met gebruik van dit normenstelsel heb je als gemeente handvatten om de informatiehuishouding op een veilige manier in te richten. De BIO is nog niet volledig geïmplementeerd. Ook als je als gemeente een hoge BIO compliancy hebt, loop je nog steeds risico op cybercriminaliteit (hacks, misbruik, etc.). | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Onvoldoende beveiliging kan leiden tot uitval van dienstverlening. Een hackers-aanval kan leiden tot herstelkosten en aanverwante kosten om de dienstverlening weer te herstellen. In geval van een beveiligingsincident waarbij een onbevoegde toegang tot het netwerk krijgt, dan krijgt de gemeente te maken met aansprakelijkheidskosten, hackers incidentkosten en kosten van het verlies van data. Het risico om slachtoffer te worden van een cyberincident is in vergelijking met vorig jaar drastisch toegenomen. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In het Plan informatiebeveiliging 2022 wordt invulling gegeven aan het uitvoeren van de maatregelen van de BIO. Op basis van risico-inschatting worden de meest belangrijke risico's als eerste opgepakt. In 2021 is beveiligingssoftware op de mobiele apparatuur (tablets, telefoons, etc.) geïmplementeerd om de verificatie van de authenticiteit van een gebruiker beter te kunnen uitvoeren. In 2021 is een audit op de back-up en recovery procedure uitgevoerd, waarop in 2022 uitvoer gegeven zal worden op de verbeteradviezen. Tevens wordt de cyberverzekering gecontinueerd voor privacy aansprakelijkheid, aansprakelijkheid voor netwerkbeveiliging; media-aansprakelijkheid digitale afpersing; herstelkosten verlies van datagegevens; schade door bedrijfsonderbreking; telefoonfraude; cyber incident kosten. Dit betekent echter niet dat we ten alle tijden verzekerd zijn. Als voorwaarde geldt dat wij onze beveiliging goed op orde moeten hebben. In 2022 worden tevens kennissessies gehouden om de bewustwording voor informatiebeveiliging en privacy onder de medewerkers te vergroten. Nieuwe medewerkers volgen tevens de e-learning iBewustzijn. NB. Gemeente Hof van Twente heeft o.b.v. de genomen maatregelen na de hack een risico opgenomen met kans 25% en financiële impact € 500.000. NB2. Schadevoorbeelden van cyberincidenten zoals hacks geven bedragen van rond de € 250.000 aan, echter hier zijn geen kosten voor productiviteitsverlies in meegenomen. Het risico is groter, maar het legt geen beslag op het regulier capaciteitsbudget. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 125.000 |
38. Risico: Lagere Baten Parkeerbelastingen
Toelichting risico: | |
Vanwege Covid19 daalde het aantal bezoekers in de binnenstad dat met de auto komt. Een aanzienlijk deel van de naheffingsaanslagen parkeerbelastingen wordt dientengevolge niet gerealiseerd. Op dit ogenblik trekt het aantal bezoekers weer voorzichtig aan. Of het aantal blijft toenemen is diffuus. Op basis van de afgelopen periode verwachten we een jaaropbrengst te realiseren van maximaal (e) € 80.000. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 220.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De gemeente heeft een beperkte invloed op het aantal bezoekers dat met de auto naar de binnenstad komt. Het bezoekersaantal blijft achter op de begroting. De verwachting is dat de impact van Covid 19 zich ook in 2022 laat zien. Op basis van de huidige bezettingsgraad verwachten we lagere baten. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 110.000 |
39. Risico: Dagbesteding GGZ-clienten
Toelichting risico: | |
Vanaf 1 januari 2022 is de bekostiging van de GGZ in de Zorgverzekeringswet (Zvw) veranderd. Voor een deel van de cliënten die vanuit de Zvw dagbesteding gefinancierd kreeg, bestaat deze mogelijkheid door de nieuwe bekostiging van de GGZ in de Zvw niet meer. Landelijk gaat het om maximaal 6.000 tot 7.000 cliënten voor wie deze verandering implicaties heeft. Een deel van deze populatie heeft recht op een dagbestedingsindicatie vanuit de Wmo. Dat betekent dat deze cliënten mogelijk bij de gemeente aankloppen om dagbesteding vanuit de Wmo gefinancierd te krijgen. Het is onbekend hoe groot deze groep is. We hebben momenteel nog geen signalen vanuit de toegang dat cliënten zich gemeld hebben voor een dagbestedingsindicatie. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 432.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Om dit risico in te schatten, gebruiken we de maatstaf van het % inwoners met een ernstige psychiatrische aandoeningen in Venlo. We verwachten dat er in totaal 6.500 cliënten zijn voor wie de financiering van dagbesteding vanuit de Zvw vervalt. We schatten in dat de helft (3.250 cliënten) van deze cliënten zich meldt bij de gemeente voor een dagbestedingsindicatie vanuit de Wmo. Voor de gemeente Venlo betekent dit in totaal 52 cliënten. De gemiddelde prijs voor een dagbestedingstraject bedraagt € 8.305. Dat betekent een financieel risico van 52 * € 8.305 = € 431.860. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We monitoren proactief eventuele signalen die duiden op een hogere instroom van cliënten in dagbestedingstrajecten. We hebben actief contact met de toegang en er wordt zowel lokaal als regionaal gemonitord. Tevens wordt er gekeken in hoeverre zorgaanbieders een inschatting kunnen maken van de aantallen cliënten. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 108.000 |
40. Risico: Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet
Toelichting risico: | |
De veranderopgave als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is groot. Er zullen functies veranderen en nieuwe ontstaan. De verwachting is dat geïnvesteerd moet worden in bijscholing van medewerkers wiens takenpakket wijzigt. Mogelijk zijn er verschuivingen nodig binnen de formatie, ook door het implementeren van de nieuwe werkprocessen. Aangezien de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt na inwerkingtreding geleidelijk voltrekken, zal de frictie naar verwachting zich over meerdere jaren uitstrijken. Risico KCC: De gevolgen van de invoering van de Omgevingswet voor Publieke Informatievoorziening is afhankelijk van het succes van de informatievoorziening vooraf en op de het omgevingsloket. Voorlichting en communicatie vanuit de vak teams is cruciaal. Goede informatie op Omgevingsloket en Venlo.nl maar ook een voorlichtingscampagne vooraf voor burgers, ondernemers en bedrijven om hen op de hoogte te brengen is van belang. Indien de invoering een verhoogd aantal telefoontjes gaat opleveren voor het KCC kunnen wij dit niet opvangen met onze huidige bezetting. Dit zou een slechtere bereikbaarheid en langere wachttijden tot gevolg hebben. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Omscholing medewerkers in de periode 2022-2024: € 100.000 .Mogelijke verschuivingen in formatie medewerkers 0,5 jaar in de periode 2022-2024: € 100.000 Financiële impact KCC € 30.000,- Opvang van verhoogd aanbod door de inzet van 1fte gedurende een half jaar flexibele inhuur vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Hierbij dient rekening gehouden te worden met een inwerkperiode van 1 maand. Betreft 7 maanden inhuur van 1fte Frontofficemedewerker B1e lijn. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Tijdig en geleidelijk anticiperen op de veranderopgave van de Omgevingswet. Venlo is vroegtijdig - eind 2018 - gestart met het bijscholen van medewerkers. Bij het ontstaan van vacatures zal zoveel als mogelijk rekening worden gehouden met de nieuwe situatie. Daarbij wordt gedacht aan de nieuwe vereiste competenties alsook het niet of anders (bv. flexibele schil) invullen van vacatures. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 100.000 |
41. Risico: Risico falen project Hagerhof
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo is vanuit Transitievisie gestart met de eerste Aardgasvrije wijk Hagerhof. Een wijk met 50 % woningbezit van een coöperatie en voor het overige particulier woning bezit en een aantal utiliteitsgebouwen. De opgave is een collectieve wijkaanpak met een warmtevoorziening vanuit de wijk gebaseerd op aquathermie. De wijk is een gemiddelde wijk van Venlo in een stedelijke omgeving met een relatieve lage sociale cohesie. Voor het project is een subsidie verkregen die voornamelijk is gericht op de inzet voor een positieve businesscase op de warmtevoorziening. De proces en participatiekosten in bijzonder zijn voor deze wijk relatief hoger (gegeven de kenmerken van de wijk) dan elders en daarmee is extra inzet noodzakelijk. De winst voor de wijk is vele malen groter dan enkel een duurzame warmtevoorziening. Het is ook een algemene investering in de leefbaarheid en ruimtelijk kwaliteit van de wijk. De opgave is complex en vergt een gedegen aanpak met extra investeringen om het project te doen slagen. Aangezien dit het eerste project voor Venlo is zijn de verwachtingen extra hoog gespannen. Hoogste risico bestaat uit het afwijzen van de nieuwe warmtevoorziening door particuliere woningeigenaren die hierover een keuze hebben. Dit afbreukrisico kan ontstaan door een te beperkte investering / support vanuit de samenwerkingspartners die vervolgens niet leiden tot draagvlak voor de verandering en het overbruggen van weerstanden. Dat geldt in het algemeen maar ook specifiek voor de deelname van bewoners aan het warmteconcept. Het project staat of valt bij een collectieve deelname om de kosten ook gezamenlijk te kunnen dragen en uiteindelijk niet duurder uit te zijn dan het huidige warmteconcept. Naast draagkracht en financiën bestaan er ook technische risico's. Deze zijn zoveel mogelijk afgedekt door diverse onderzoeken en zal ook zijn vertaalslag krijgen in de contractvorming van het warmtenet. Gelet op de voorbeeldrol die dit project voor andere toekomstige projecten vervuld mag dit geen experiment zijn en moet dit slagen zowel op financieel, acceptatie en techniek voor geheel Venlo. Uiteindelijk staat daarmee het vertrouwen in de transitievisie voor geheel Venlo en de prestatie van de gemeente hierbij op het spel. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Uit een verkenning bij vergelijkbare wijken blijkt een verduurzamingsopgave vanuit TVW voor een wijk met 1000 woningen ongeveer € 400.000 per jaar te bedragen voor wat betreft de eigen bijdrage van de gemeente (boven de toegekende subsidie PAW) | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Draagvlak risico: Er wordt extra geïnvesteerd in communicatie en participatietrajecten en koppelkansen met investeringen in de wijk in het verlengde van de behoefte van inwoners (wijkbudget, communicatiebudget, participatie expertise). Kosten van deze extra investering zijn opgenomen binnen de € 400.000 eigen middelen die de gemeente zou investeren. In verband met het voorkomen van het technisch risico zijn diverse onderzoeken en second opinion opgevraagd om de technische risico’s af te dekken. Binnen het toegevoegd budget van € 400.000 per jaar is hiervoor rekening gehouden . De financiële risico’s worden afgedekt om de PAW-subsidie maximaal in te zetten voor financiering van de onrendabele top. Medio 2022 zijn ook extra rijksmiddelen beschikbaar voor het financieren van de onrendabele top waarbij nog niet duidelijk is of deze ook van toepassing zijn op PAW-projecten zoals Hagerhof. Binnen de PAW zijn voldoende middelen gereserveerd omdat bij de oorspronkelijke subsidieaanvraag een lagere aanname is gedaan en in de risicoafweging een extra marge wordt aangehouden om tegenvallers op te vangen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 100.000 |
42. Risico: Lagere inkomsten leges Omgevingsvergunningen door bezwaar en beroep
Toelichting risico: | |
Binnen de begroting van de gemeente Venlo worden diverse inkomsten geraamd welke afhankelijk zijn van externe factoren. Daaronder vallen ook de inkomsten uit de bouwleges. Minder vergunningaanvragen voor de activiteit bouwen dan geprognosticeerd kunnen leiden tot lagere inkomsten uit de leges dan verwacht. Ook kan het zijn dat er door bezwaarprocedures en/of oninbare debiteuren minder geld binnenkomt of zelfs terugbetaald moet worden. Dit soort risico's kunnen over jaarschijven heengaan, omdat bezwaar- en/of inningsprocedures soms doorlopen naar het nieuwe jaar. Daarbij gaat het soms over grote projecten waarvoor dan ook hoge legesinkomsten staan geraamd. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 360.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De € 360.000 betreffen de bouwleges die zijn gefactureerd aan, maar waarvoor de vorderingen nog niet zijn voldaan omdat de bezwaar/beroepsprocedures nog lopende zijn. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Beheersmaatregelen: zijn niet mogelijk. De legesverordening vereist dat de gemeente leges in rekening brengt voor het in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning. Na facturatie staat nog altijd de mogelijkheid open tot bezwaar/beroep. Gezien de doorlooptijd van deze procedures komt het voor dat deze over jaarschijven heen gaan. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 90.000 |
43. Risico: Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties
Toelichting risico: | |
Als gevolg van de lange doorlooptijd van met name het deelproject Kaldenkerkerweg en onvoorziene kosten zijn de geraamde investeringen hoger dan oorspronkelijke voorzien. In de Vorap 2020 is het krediet opgehoogd van € 3,77 naar € 4,52 mln. De hogere kosten worden in principe gedekt door verwachte inkomsten uit verkoop en verhuur. Omdat hierover nog definitieve afspraken met afnemers gemaakt dienen te worden is sprake van een risico. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 345.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Geraamde verkoopwaarde locatie | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voordat onomkeerbare investeringen worden gedaan in het project Kaldenkerkerweg wordt gestreefd naar meer duidelijkheid over de afname van de standplaatsen en woonwagens. Het kans op optreden van het risico wordt hierdoor beperkt | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 86.250 |
44. Risico: Rijbewijzen
Toelichting risico: | |
Op 1 oktober 2018 is de pilot “Digitaal aanvragen rijbewijzen” gestart. Momenteel nemen zo'n 30 gemeenten deel. Doel van de pilot is om o.a. de aanvraag voor verlenging van een rijbewijs digitaal te faciliteren. Mocht deze pilot landelijk worden ingevoerd dan betekent dat de gemeente in het nieuwe proces alleen betrokkene is bij de uitreiking van het rijbewijs. De gemeente blijft dan, vooralsnog, wel verantwoordelijk voor de eerste aanvraag van een rijbewijs, de omwisseling van het buitenlandse rijbewijs en bij de vernieuwing van het rijbewijs na verlies of diefstal (totaal: circa 10 procent). Het totaal aantal verstrekte rijbewijzen in Venlo bedroeg in 2020 10.139 ( 2019: 11.625). | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Indien de pilot leidt tot definitieve aanpassingen en vervolgens een afname van aanvragen aan het loket dan zal de gemeente uiteindelijk maximaal 90 % van de gemeenteleges rijbewijzen zien verdwijnen (zijnde de financiële impact), afhankelijk van het scenario. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Hier staat op termijn een verschuiving van personeel tegenover, van rijbewijzen naar de reisdocumentenpiek (5 jaren), vanaf het najaar 2023 / begin 2024. De verwachting is dat er 4 tot 5 keer zoveel aanvragen reisdocumenten zullen komen ten opzichte van 2019/ 2023. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 62.500 |
45. Risico: WAA risico wegens latere besluitvorming
Toelichting risico: | |
In de MJB op het programma Gezond en Actief is een prognose opgenomen die gefundeerd is op een aantal verwachte of voorgenomen ontwikkelingen. Eén daarvan betreft het anticiperen op een samenwerking tussen de WAA en de teams Werk&Inkomen van de gemeente Venlo. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De impact van 1 jaar vertraging is cumulatief, aangezien het inverdieneffect een geleidelijke opbouw heeft maar zich wel structureel uitstrekt. 1 jaar vertraging heeft binnen een meerjarige begroting van 4 jaarschijven dus in 4 keer een stapelend effect. Uitgaande van de aanname dat elke door de intensievere samenwerking bespaarde bijstandsuitkering een waarde heeft van € 20.000 (€ 15K uitkering, € 5K apparaatskosten) is de risico-inschatting dat een jaar vertraging in jaar 1 van de vertraging 2 bespaarde uitkeringen scheelt, in jaar 2 vier bespaarde uitkeringen, in jaar 3 zes bespaarde uitkeringen en in jaar 4 in totaal 8 bespaarde uitkeringen, in totaal circa € 200.000 | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Sturen op tijdige besluitvorming op de voorliggende overname door de gemeente Venlo van de WAA Groep NV in tenminste kalenderjaar 2022 | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 50.000 |
46. Risico: Rente
Toelichting risico: | |
De financieringsrente voor gemeenten is al enige tijd substantieel lager dan onze interne rekenrente. Met ingang van de begroting 2021 is het percentage waarmee voor nieuwe financieringen wordt gerekend verlaagd naar 2%. Aangezien deze lagere rente nog gerealiseerd moet gaan worden op het moment dat de financieringen daadwerkelijk worden afgesloten voor de investeringen in de jaren 2022 en verder wordt voor deze renteaanpassing vergezeld van een risicomelding. In de kwantificering van het risico wordt ermee rekening gehouden dat de rente met 1% stijgt ten opzichte van de geraamde 2% over de nieuw aan te trekken financieringen in de begroting 2022-2025. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 470.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Een procent verhoging van de rente van 2,00% naar 3,00% zou cumulatief leiden tot € 470.000 meer structurele rentelasten. In het weerstandsvermogen wordt eenmalig rekening gehouden met dit bedrag. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De rente is niet beïnvloedbaar. Leningen worden pas aangetrokken op het moment dat ze echt nodig zijn op basis van concrete plannen en begrotingen. Leningen aantrekken vooruitlopend op de daadwerkelijke financieringsbehoefte en anticiperend op rentestijgingen wordt gezien als speculatie en past niet binnen het beleid. Een eventuele stijging zal moeten worden geaccepteerd. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 47.000 |
47. Risico: Gladheidsbestrijding
Toelichting risico: | |
In de begroting wordt rekening met een gemiddeld weertype om te berekenen wat de kosten zijn voor gladheidsbestrijding. Het weer is niet te voorspellen. Zowel het aantal keren uitrukken als de intensiteit van het uitrukken heeft invloed op de kosten. De variabele kosten zijn met name zout en uren (zowel intern als extern). | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Kosten voor gladheidsbestrijding zijn begroot op € 90.000. In 2011 (strenge winter) waren de uitgaven ruim een half miljoen. Derhalve is het risico ca. € 400.000 | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 40.000 |
48. Risico: Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm
Toelichting risico: | |
Voor een aantal taken zoals toetsen aan bouw- en milieuregelgeving en het toezicht houden op de Waterwet, wordt bewust het risico gelopen om niet volledig te voldoen aan de wettelijke norm. Wij kiezen voor een minimaal, maar verantwoord uitvoeringsniveau. Omdat het niet mogelijk is én niet nodig is om alles 100% te toetsen en te controleren. De wet VTH biedt ook de mogelijkheid om op basis van een risicoanalyse van de fysieke leefomgeving prioriteiten te stellen. Hier vindt een risico-afweging plaats waarbij altijd een kans op aansprakelijkheidskwesties wordt gelopen. Het afgelopen jaar heeft zich dit nog niet voorgedaan. Het risico is klein dat het zich in 2022 wel voordoet. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Om wel alles volgens de wettelijke normen te toetsen en te controleren is 3 fte aan extra capaciteit nodig. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Meer financiële flexibiliteit nodig om de wettelijke taken op een verantwoord niveau uit te kunnen voeren. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 20.000 |
49. Risico: Calamiteiten
Toelichting risico: | |
Het betreft calamiteiten risico's die betreffen illegale stortingen, storm en hoogwater. Het zijn externe factoren waarop geen invloed is. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het betreft een schatting op basis van voorgaande jaren | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 20.000 |