De hieronder opgenomen specificatie per belastingsoort is gebaseerd op de situatie per 31 december 2021 conform de door de accountant gewaarmerkte afrekeningen van BsGW. In algemene zin valt op te merken dat er vanuit BsGW, behalve bij de OZB-opbrengsten, geen signalen zijn ontvangen dat de geraamde belastingopbrengsten in 2021 niet zullen worden gerealiseerd. Omdat een aantal parameters nog niet is geactualiseerd, is het mogelijk dat er zich alsnog verschillen voordoen ten opzichte van de ramingen voor 2021. Deze zullen in de Jaarrekening 2022 worden meegenomen en verwerkt.
Onroerende zaakbelastingen
Jaarlijks wordt een nieuwe WOZ-waarde voor onroerende zaken vastgesteld. In 2021 is deze gebaseerd op de waardepeildatum 1 januari 2020. De OZB-tarieven worden gecorrigeerd voor de gemiddelde waardeontwikkeling van het vastgoed, om de geraamde opbrengsten en de woonlastennota gelijk te kunnen houden.
De totale opbrengsten OZB die in de begroting 2021 zijn geraamd kwamen uit op ruim € 39.800.000. Op basis van de inzichten per ultimo 2021 worden deze opbrengsten naar alle waarschijnlijkheid gerealiseerd. Bij de Jaarrekening 2022 zullen eventuele verschillen (zoals gebruikelijk) worden verwerkt. De belangrijkste reden voor het positieve resultaat:
- In 2020 en 2021 zijn meer WOZ-objecten gereedgekomen, dit resulteerde in een meer dan geraamde toename van de OZB-opbrengst van € 867.000. Een deel van de toename is structureel van aard en reeds verwerkt in de in de begroting 2022 opgenomen extra opbrengst van € 239.000.
Bedragen x € 1.000 | |||||
Rekening 2020 | 2021 | ||||
Tarief | Baten | Tarief | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |||
Eigendom woningen | 0,1852% | € 18.761 | 0,1641% | € 17.578 | € 17.683 |
Eigendom niet-woningen | 0,3585% | € 12.243 | 0,3932% | € 13.122 | € 13.201 |
Gebruiker niet-woningen | 0,2880% | € 8.370 | 0,3159% | € 9.113 | € 9.168 |
Resultaat voorgaande jaren | € 225 | € 663 | |||
Totale baten | € 39.599 | € 39.813 | € 40.715 | ||
Voorziening oninbaar en overig | -€ 170 | -€ 35 | |||
Totaal | € 39.429 | € 39.813 | € 40.680 | ||
Verschil | € 867 |
Hondenbelasting
De verwachte opbrengst hondenbelasting sluit nagenoeg aan bij de begroting.
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2020 | 2021 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 660 | € 580 | € 575 | |
Resultaat voorgaande jaren | -€ 4 | ||
Totale baten | € 656 | € 580 | € 575 |
Voorziening oninbaar | -€ 3 | ||
Totaal | € 653 | € 580 | € 575 |
Verschil | -€ 5 |
Toeristenbelasting
Het resultaat van € 166.000 is opgebouwd uit 2 componenten:
- Het positief resultaat van € 423.000 uit voorgaande jaren dat grotendeels wordt veroorzaakt doordat bij de definitieve afrekening van 2020 is gebleken dat het Covid-19 effect minder groot was dan verwacht.
- Het negatief resultaat van € 257.000 voor 2021 dat grotendeels wordt veroorzaakt door een Covid-19 effect vergelijkbaar met het jaar 2020.
Dit wordt nader toegelicht in de paragraaf Covid-19 van de programmaverantwoording.
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2020 | 2021 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 1.135 | € 1.947 | € 1.690 | |
Resultaat voorgaande jaren | € 118 | € 423 | |
Totale baten | € 1.253 | € 1.947 | € 2.113 |
Voorziening oninbaar | -€ 5 | ||
Totaal | € 1.248 | € 1.947 | € 2.113 |
Verschil | € 166 |
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing dient ter bekostiging van de kosten voor het beheer en de verwerking van huishoudelijk afval. Het tarief is conform de beleidsuitgangspunten voorcalculatorisch bepaald uitgaande van 100% kostendekkendheid. Deze kostendekkendheidsberekening omvat meer dan alleen de baten en lasten van het organisatieproduct afval zoals opgenomen in programma 2. Leefbaar Venlo.
Op basis van artikel 228a Gemeentewet is het namelijk toegestaan om ook de compensabele BTW en toerekenbare overhead als kostenpost aan de afvalexploitatie toe te rekenen. Deze toerekening gebeurt extracomptabel (buiten de financiële administratie om). Het saldo van de toegerekende BTW en overhead is derhalve een algemeen dekkingsmiddel.
Op basis van de daadwerkelijke realisatie in 2021 komt de kostendekkendheid uit op ongeveer 92%. Zowel de baten als lasten zijn in 2021 hoger dan begroot. De hogere opbrengst is echter kleiner dan de hoger uitgevallen lasten, waardoor de kostendekkendheid 8% minder bedraagt dan begroot.
Voor een toelichting hierop verwijzen zij u naar de toelichting op de baten en lasten van het product afval in het programma Leefbaar Venlo.
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2020 | 2021 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 9.868 | € 10.612 | € 10.804 | |
Resultaat voorgaande jaren | € 29 | € 26 | |
Totale baten | € 9.897 | € 10.612 | € 10.830 |
Verschil | € 218 |
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 11.979 | 727 | 2.073 | 14.779 | 2.807 | 10.830 | 13.637 | 92% |
Rioolheffing
Het tarief is conform de beleidsuitgangspunten voorcalculatorisch bepaald uitgaande van 100% kostendekkendheid. Deze kostendekkendheidsberekening omvat meer dan alleen de baten en lasten van het organisatieproduct riolering zoals opgenomen in programma 2. Leefbaar Venlo.
Op basis van artikel 228a Gemeentewet is het namelijk toegestaan om ook de compensabele BTW en toerekenbare overhead als kostenpost aan de rioolexploitatie toe te rekenen. Deze toerekening gebeurt extracomptabel (buiten de financiële administratie om). Het saldo van de toegerekende BTW en overhead is derhalve een algemeen dekkingsmiddel.
De gerealiseerde opbrengsten rioolheffing zijn ten opzichte van de totale begroting beperkt hoger uitgevallen. Dit is verhoudingsgewijs met name toe te rekenen aan de opbrengst vanuit het variabele tarief voor niet-woningen (grootverbruikers) betreffende voorgaande jaren.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen kleinverbruik en grootverbruik. Voor het kleinverbruik (tot en met 1.000 m³ waterafvoer per kalenderjaar) wordt een vast bedrag per perceel geheven van € 155,30. Indien meer dan 1.000 m³ water is afgevoerd, wordt voor het meerdere een bedrag van € 0,28 per m³ berekend.
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2020 | 2021 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
Kleingebruik | € 7.563 | € 7.527 | € 7.649 |
Grootverbruik | € 534 | € 560 | € 560 |
Resultaat voorgaande jaren | € 41 | € 147 | |
Totale baten | € 8.138 | € 8.087 | € 8.356 |
Verschil | € 269 |
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rioolheffing | 6.342 | 1.095 | 1.166 | 8.603 | 247 | 8.356 | 8.603 | 100% |
Leges
Titel 1. (algemene dienstverlening)
- Burgerlijke stand
Het product is als gevolg van landelijk gemaximeerde leges niet volledig kostendekkend. Werkzaamheden voor kosteloze huwelijken (wettelijke plicht) e.d. worden niet toegerekend. Daarnaast is er sprake van lagere inkomsten als gevolg van een afname van het aantal aangevraagde uittreksels. Als gevolg van de corona-pandemie en de maatregelen ter bestrijding ervan, is een substantieel aantal huwelijken uiteindelijk verplaatst dan wel niet doorgegaan. Tegelijk stonden hier voorbereidingskosten tegenover zoals voor huwelijksdossier vormen. - Reisdocumenten
Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Tot en met februari 2024 is er sprake van een reisdocumentendip als gevolg van de langere geldigheid van reisdocumenten voor volwassenen. Leges zijn inclusief het Rijkslegesdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Rijbewijzen
Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor baten/inkomsten. In 2021 was sprake van een lager aantal rijbewijzen dan begroot. Daar tegenover staan lagere lasten voor inzet van eigen personeel. Leges zijn inclusief het rijkslegesdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Persoonsdocumenten en basisregistratie personen
Opbrengsten nemen af doordat instanties rechtstreeks inzage hebben in de BRP (Basis Registratie Personen) en via E-herkenning (een soort DigiD voor bedrijven) een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) kunnen aanvragen. Daarnaast neemt als gevolg van digitalisering en veranderde wetgeving het aantal opgevraagde uittreksels af. - Gemeentearchief
De legesinkomsten nemen de laatste jaren af als gevolg van regelgeving en marginale verstrekkingskosten. - Naturalisaties
Het aantal naturalisaties en opties ter verkrijging van het Nederlanderschap zijn toegenomen en stijgen ver boven de begroting uit. Daar staan echter hogere Rijksleges en afdrachten tegenover. Leges zijn inclusief het Rijksdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Kansspelen
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht. - Overige leges
De overige leges bestaan hoofdzakelijk uit de onderdelen GGD-tarieven, parkeerontheffingen en de aanvragen voor de aanleg van kabels en leidingen. De kosten zijn budgettair neutraal.
Titel 2. (dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning)
- Omgevingsvergunningen
De realisatie van de legesinkomsten 2021 is hoger uitgevallen doordat er 5% meer vergunningen (activiteit bouw) zijn verleend dan verwacht. De hoeveelheid ingediende aanvragen wordt hoofdzakelijk bepaald door de markt(ontwikkelingen).
Titel 3. (dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn)
Als gevolg van de corona-pandemie en de maatregelen ter bestrijding ervan, minimaliseerde het aantal (evenementen)vergunningen.
- Drank- en horecawet
De opbrengst is stabiel. Bij samenloop van legesaanvragen (drank- en horecawet en exploitatie) wordt slecht eenmaal leges (drank- en horecawet) berekend. Venlo hanteert een tariefdifferentiatie voor wijzigingen. - Evenementen
De cijfers van 2021 zijn door het stilliggen van deze branche niet representatief. De evenementenleges zijn van oudsher echter niet kostendekkend. Een percentage is voor zover bekend niet vastgelegd. Dit is verbonden aan de gekozen differentiatie. Om de leges kostendekkend te krijgen zou het tarief moeten worden verzesvoudigd. Werkzaamheden voor meldingen worden niet toegerekend. - Seks-inrichtingen/escort
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht. - Winkeltijdenwet
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht.
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Leges | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1: | ||||||||
Burgerlijke stand | 94 | 63 | 3 | 160 | 148 | 148 | 93% | |
Reisdocumenten | 464 | 190 | 1 | 655 | 574 | 574 | 88% | |
Rijbewijzen | 327 | 152 | 3 | 482 | 463 | 463 | 96% | |
Persoons- | 105 | 44 | 2 | 151 | 126 | 126 | 83% | |
Gemeentearchief | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 100% | ||
Naturalisaties | 171 | 26 | 197 | 200 | 200 | 102% | ||
Kansspelen | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 100% | ||
Overige leges | 468 | 468 | 468 | 468 | 100% | |||
Totaal titel 1 | 1.630 | 477 | 9 | 2.116 | 0 | 1.982 | 1.982 | 94% |
Titel 2: | ||||||||
Omgevings- | 2.192 | 1.507 | 52 | 3.751 | 3 | 3.872 | 3.875 | 103% |
Totaal titel 2 | 2.192 | 1.507 | 52 | 3.751 | 3 | 3.872 | 3.875 | 103% |
Titel 3: | ||||||||
Drank en horecawet | 34 | 16 | 50 | 34 | 34 | 67% | ||
Evenementen | 4 | 4 | 8 | 3 | 3 | 35% | ||
Sexinrichtingen/ | 0% | |||||||
Winkeltijdenwet | 0% | |||||||
Totaal titel 3 | 38 | 20 | 58 | 36 | 36 | 62% | ||
Totaal titel 1 t/m 3 | 3.860 | 2.004 | 61 | 5.925 | 3 | 5.890 | 5.893 | 99% |
* Kostendekkendheid wordt toegelicht in onderstaande tekstpassage |
Lijkbezorgingsrechten
Er is sprake van een verschuiving van begraven naar cremeren. Het aantal begravingen neemt structureel af. Bestaande grafrechten worden minder vaak verlengd of voor kortere duur. Daarom nemen de inkomsten af. Inzet is om de lagere inkomsten te compenseren door lagere kosten, wat tot op heden slechts in beperkte mate is gerealiseerd.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lijkbezorging | 574 | 50 | 0 | 624 | 24 | 352 | 376 | 60% |
Haven- en opslaggelden
Hoogwater in het voorjaar heeft gezorgd voor minder hoge baten dan begroot.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Haven- en opslaggelden | 320 | 49 | 0 | 369 | 0 | 303 | 303 | 82% |
Marktgelden
De baten zijn vanwege corona-vrijstelling voor marktgelden veel lager dan begroot. Daarom is de kostendekkendheid heel laag.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Marktgelden | 173 | 0 | 16 | 189 | 0 | 3 | 3 | 2% |
Bedrijven Investerings Zones (BIZ) Blerick, Tegelen en Venlo
Met ingang van 01-01-2021 zijn de drie voornoemde BIZ-regelingen verlengd voor een periode van 5 jaar, 2021-2025. Naar aanleiding van de Covid-19 crisis heeft de gemeenteraad op 31 maart 2021 besloten om de ondernemers voor de centra van Blerick en Tegelen tegemoet te komen. Hiervoor werden betreffende belastingverordeningen 2021 gewijzigd en de af te dragen bijdragen op € 0 gesteld. Daarnaast is besloten om de hoogte van de te verwachten BIZ-bijdragen aan beide Stichtingen te compenseren.
Reclamebelasting
Om de ondernemers in het centrum van Venlo tegemoet te komen voor de gevolgen van de Covid-19 crisis, is door de gemeenteraad op 31 maart 2021 besloten om voor 2021 geen reclamebelasting te innen. Daarnaast is besloten om de te verwachten reclamebelasting-bijdragen te compenseren.
Woonlasten
Om de ontwikkeling van de belastingdruk binnen onze gemeente te volgen geven wij deze ontwikkeling weer volgens de (landelijk breed erkende) definitie van het Coelo (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). De gemeentelijke woonlasten worden als volgt gedefinieerd: het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een woning met gemiddelde waarde in een gemeente betaalt aan Onroerende Zaak Belasting (OZB), rioolheffing en afvalstoffenheffing (reinigingsheffing), minus een eventuele heffingskorting.
Atlas lokale lasten (Coelo)
Sinds 2007 geeft het Coelo jaarlijks de Atlas van de lokale lasten uit. Deze atlas bevat een ranglijst waarin de woonlasten van alle gemeenten zijn gerangschikt van laag naar hoog (nummer 1 heeft de laagste lasten).
Venlo is in deze ranglijst in 2021 op positie 148 (totaal aantal gemeenten 370) terechtgekomen, ten opzichte van plek 202 in 2020 (193 in 2019).
Vergelijking woonlasten
In onderstaande grafiek worden de woonlasten van Venlo weergegeven t.o.v. het landelijke gemiddelde van alle Nederlandse gemeenten, de grote (100.000+) gemeenten en daarnaast de grote Limburgse gemeenten. Ten opzichte van de Limburgse gemeenten en het landelijk gemiddelde zijn de woonlasten in Venlo lager, ten opzichte van het gemiddelde van de grote gemeenten hoger. In Venlo is het aandeel OZB ten opzichte van alle referentiegroepen, behalve Sittard-Geleen, hoger. Daar staat tegenover dat het aandeel afvalstoffenheffing en rioolheffing ten opzichte van alle groepen lager is.