PARAGRAFEN

Financiering

Navolgende tabel geeft vijf indicatoren weer waarmee onder meer de schuldpositie gemonitord wordt:

Schuldindicatoren

Rekening
2020

Primitieve begroting 2021

Begroting na wijziging
2021

Rekening
2021

Solvabiliteitsratio

25%

23%

25%

31%

Netto schuldquote (netto schuld / exploitatie)

47%

64%

54%

37%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

38%

56%

45%

30%

Netto schuld gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen per inwoner*

€ 1.672

€ 2.348

€ 1.978

€ 1.324

Rentedruk (netto rentelasten / exploitatie)

1,96%

1,90%

1,84%

1,80%

  • Solvabiliteitsratio 31%

De solvabiliteitsratio drukt het eigen vermogen uit als percentage van het totale vermogen en geeft daarmee inzicht in de weerbaarheid van de gemeente. De solvabiliteitsratio geeft weer welk deel van de bezittingen van de gemeente gefinancierd is met eigen vermogen. Hoe hoger de ratio hoe groter het deel van de bezittingen welke gefinancierd zijn met eigen vermogen. Er zijn door de VNG (nog) geen richtlijnen afgegeven welke marges passen bij een gezonde solvabiliteit voor decentrale overheden. In het gemeenschappelijk financieel toezichtkader van de provincies zijn signaleringswaarden voor de solvabiliteitsratio opgenomen met de volgende classificatie:
Meest risicovol   < 20%
Neutraal      20% - 50%
Minst risicovol   > 50%.
De door de gemeenteraad vastgestelde streefwaarde voor Venlo bedraagt ≥ 25%. In 2020 bedroeg de solvabiliteitsratio 33% voor de steden met 100.000 - 150.000 inwoners en 35% voor Nederland als totaal (Bron: BZK www.findo.nl).
De solvabiliteitsratio voor 2021 is uitgekomen op 31%, 6% hoger dan begroot. Ten opzichte van de begroting na wijziging is het eigen vermogen circa € 46 miljoen hoger, waardoor de solvabiliteit hoger uitkomt ten opzichte van de begroting na wijziging. Het gerealiseerde jaarrekeningresultaat zorgt voor een stijging van 7%, de hogere reserves voor 3%. Daarnaast is het balanstotaal € 55 miljoen hoger dan begroot wat een verlagend effect van 4% heeft op de solvabiliteit. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging van het eigen vermogen. Per saldo dus een stijging van 6%.

  • Netto schuldquote 37%

De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de netto schuldenlast ten opzichte van de inkomsten en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Hoe hoger de inkomsten van de gemeente, hoe hoger een schuld acceptabel is. De ratio geeft aan in hoeverre de schulden meer of minder bedragen dan de jaarlijkse inkomsten. De VNG richtlijn geeft aan dat bij een schuldquote hoger dan 130% er sprake is van een zeer hoge schuld. Volgens de VNG bevindt de schuldquote van een gemeente zich normaal tussen de 0% en 100%, waarbij een schuld tussen de 100% en 130% gezien wordt als een relatief hoge schuld waarvoor voldoende aandacht moet zijn. De door Uw raad vastgestelde streefwaarde is < 130%. De netto schuld betreft het totaal aan schulden -/- de geldelijke bezittingen die niet zijn ingezet voor de publieke taak. Bij de inkomsten wordt uitgegaan van inkomsten vóór bestemming van reserves, omdat de inzet van reserves geen inkomsten zijn. Per ultimo 2021 is de schuldquote 37%. Ten opzichte van de begroting na wijziging valt de Netto schuldquote circa 17% lager uit. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de netto schuld circa € 69 miljoen lager uit is gevallen vanwege het positieve jaarrekeningresultaat van € 31 miljoen, € 16 miljoen minder onttrekkingen aan reserves en voorzieningen, € 20 minder investeringsuitgaven, een stijging van € 14 miljoen aan kortlopende vorderingen en een stijging van de kortlopende schulden van € 13 miljoen (voornamelijk crediteuren en vooruit ontvangen bedragen).

  • Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 30%

Zoals aangegeven bij netto schuldquote wordt de hoogte van de schuld ook bepaald door het verstrekken van gelden aan derden. De netto schuldquote wordt daarom tevens berekend gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen. Volgens de VNG bevindt de schuldquote van een gemeente zich normaal tussen de 0% en 100%, waarbij een schuld tussen de 100% en 130% gezien wordt als een relatief hoge schuld waarvoor voldoende aandacht moet zijn. De door Uw raad vastgestelde streefwaarde is < 100%. Per ultimo 2021 is de schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 30%.

  • Netto schuld gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen per inwoner € 1.324

Deze indicator betreft de netto schuld gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen afgezet tegen het aantal inwoners. Van jaar op jaar kan dit kengetal mutaties vertonen als gevolg van fluctuaties in investeringen. Daarom is de schuld per inwoner vooral voor de middellange termijn een goede indicatie. In 2021 was de netto schuld gecorrigeerd voor verstrekte leningen per inwoner € 1.324. Ten opzichte van 2020 is de schuld per inwoner gedaald als gevolg van een lagere netto schuld.

  • Rentedruk 1,80%

De rentedruk geeft de netto rentelasten weer ten opzichte van de inkomsten vóór bestemming van reserves. Deze indicator geeft weer welk deel van de exploitatie gebonden is door het betalen van rente. Volgens de financiële barometer, een financiële stresstest die ontwikkeld is bij een landelijke overleggroep van financiële beleidsmakers van 100.000+ gemeenten, is een rentedruk tussen de 1% en 3% normaal voor een gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 08:29:38 met de export van 06/01/2022 08:15:46