2. Leefbaar Venlo

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Programmalijn 1: Dienstverlening

Onze inwoners beoordelen het gemak waarmee zij hun vragen aan de gemeente beantwoord krijgen als zeer positief. Toch was 2021 opnieuw een uitdagend jaar voor de gemeentelijke dienstverlening. Veel extra dienstverleningsverzoeken gecombineerd met ziekte-uitval en strikte quarantaineregels zorgden voor pieken in de werkdruk en daardoor soms oplopende wachttijden. Dit heeft er mede toe geleid dat de proefperiode voor het gebruik van live chat op onze dienstverleningswebsite www.venlo.nl is verlengd tot in 2022.

Ontwikkelingen
Naast de huidige, dagelijkse dienstverleningspraktijk, is van belang om vooruit te kijken naar de dienstverlening van morgen. In 2021 hebben we aanbestedingen voorbereid voor een nieuw klantgeleidingssysteem bij bezoek aan onze publieksbalies en een nieuw telecommunicatieplatform voor het Klantcontactcentrum (KCC). Beide hebben tot doel om te zorgen voor een (nog) betere klantervaring en geven mogelijkheden tot meer data-gedreven werken.
Deze vernieuwingen passen in een bredere aanpak. Venlo wil een gemeente zijn die toegankelijk en gemakkelijk benaderbaar is voor iedereen. En waar alle dienstverleningskanalen naadloos op elkaar aansluiten. In 2021 is de strategieontwikkeling voor deze zogeheten omnichannel benadering in gang gezet.

Online dienstverlening
Online dienstverlening verloopt via venlo.nl. Het systeem waarop deze website draait heeft een grootschalige update gekregen, die wordt afgerond in 2022. Daarnaast hadden we een groot aantal andere websites in gebruik, circa 45 aan het begin van 2021. Om te voldoen aan eisen van  toegankelijkheid, en de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van informatie te verbeteren gaan we dat aantal sterk terugdringen. Naast venlo.nl zijn venloonline.nl en archief.venlo.nl. onze voornaamste online kanalen.

Klachtbehandeling
Als gemeente nemen we klachten serieus. We hebben een verbeterde werkwijze voor klachtbehandeling ontwikkeld die ervoor gaat zorgen dat indieners zich vanaf 2022 beter gehoord zullen voelen. Bovendien stelt deze wijze van klachtbehandeling de organisatie beter in staat van de klachten te leren.

Gemeentearchief
Voor het duurzame behoud van historische archieven is in 2021 een schade-inventarisatie uitgevoerd voor het archief van de stad over de periode 1272-1795. Op basis hiervan zal in de komende jaren een omvangrijke conservering en digitalisering plaatsvinden. Verder zijn in het afgelopen jaar onder meer een groot aantal bidprentjes en kwetsbare videobanden van Omroep Venlo gedigitaliseerd.

Inschrijving van internationale werknemers
Naast de dienstverlening aan onze inwoners, vervult Venlo ook regionale en landelijke taken. In 2021 is Venlo door onze gunstige ligging, goede faciliteiten en snelle dienstverlening uitgegroeid tot gemeente met het hoogst aantal inschrijvingen (ruim 25.000) van niet-ingezetenen (RNI) in Nederland: mensen die korte tijd in Nederland komen werken en daarvoor een burgerservicenummer nodig hebben. In samenwerking met de GGD is bij het RNI-loket ook (tijdelijk) een pop-up vaccinatieloket ingericht. We hebben de raadsmotie uitgevoerd om een informatiepakket te ontwikkelen voor nieuwe Venlonaren en internationale werknemers. Deze informatie is bedoeld om nieuwkomers snel wegwijs te maken in Venlo en in Nederland.

Wijkgericht werken
Een van de speerpunten binnen deze programmalijn is het doorontwikkelen van het wijkgericht werken. Wij willen de gemeente dichter bij haar inwoners brengen en omgekeerd. De afgelopen jaren hebben we hiertoe al belangrijke stappen genomen, die we sinds 2020 hebben geconcretiseerd in het oppakken van de uitvoeringsplannen van de samenlevingsagenda’s in eenentwintig wijken en dorpen. De samenlevingsagenda is een belangrijk instrument waarmee burgerparticipatie én sociale cohesie in de wijk verder invulling krijgt. In 2021 hebben we hier vervolg aan gegeven in de uitvoering maar ook in de doorontwikkeling van het instrument. De samenlevingsagenda wordt een dynamisch agenda per wijk of dorp waarin bewoners met gemeente afspreken wat zij willen en doen in de wijk of het dorp en wie waarvoor aan zet is. Wel heeft de uitvoering ook in 2021 nadrukkelijk te maken gehad met de genomen coronamaatregelen. Hierdoor zijn met name fysieke zaken in de buitenruimte wel opgepakt door bewoners en gemeente en zijn de sociaal-maatschappelijke veelal uitgesteld, omdat allerlei bijeenkomsten, vieringen, etc. geen doorgang mochten vinden of zijn uitgesteld.  
Daarnaast is in 2021 het instrument Buurtbudget ingezet in 5 wijken die een extra impuls konden gebruiken om de leefbaarheid en sociale cohesie in de wijk te verbeteren, te weten Vastenavondkamp, Klingerberg, Venlo-Oost-Zuid, Tegelen – Op de Heide en Venlo Centrum-Noord. Bewoners bepalen gezamenlijk in een aantal stappen naar welke thema’s en vervolgens projecten budget gaat in hun wijk. Dit zijn projecten die bewoners zelf hebben ingediend en zelf of met hulp van de gemeente uitvoeren. In Vastenavondkamp zijn de meeste projecten in 2021 uitgevoerd, in de andere wijken worden de projecten in 2022 uitgevoerd.
De ruimtelijk-fysieke visie Vastenavondkamp is vastgesteld, waarbij de afspraken tussen provincie, corporaties en gemeente zijn vertaald in een uitvoeringsagenda en bijbehorende provinciale subsidiebeschikking.

Programmalijn 2: Openbare Orde & Veiligheid

Crisisbeheersing, rampenbestrijding en brandweerzorg
De vertegenwoordiging van de gemeente heeft zich  in 2021 waar  mogelijk sterk gemaakt voor het voeren van de kerntakendiscussie binnen de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Limburg-Noord. Verder maakt Venlo zich ook nog steeds hard voor een wijziging van de stemverhouding om hiermee de invloed in balans te brengen met de financiële inbreng van Venlo ten op opzichte van de andere deelnemende gemeenten.
Het betreft immers een gemeenschappelijke regeling van vijftien gemeenten waarbij besluitvorming plaatsvindt op basis van het standpunt van de meerderheid. Daarmee bestaat er een afhankelijkheid van andere gemeenten voor wat betreft besluitvorming inzake normaliter raadverantwoordelijkheden als beleid en budget. De (negatieve) financiële gevolgen van besluiten door het Algemeen Bestuur VRLN worden door de vijftien gemeenten gedragen.
Naast bovenstaande discussies, hebben we in het afgelopen jaar ook te maken gehad met de covid-19 pandemie en het hoogwater, waarvan de financiële gevolgen en consequenties nog niet geheel duidelijk zijn. Dit zal bij de behandeling van de jaarrekening 2021 van de Veiligheidsregio Limburg-Noord in het tweede kwartaal van 2022 duidelijk worden. Net zoals de covid-19 pandemie heeft het hoogwater in juli 2021 veel impact gehad op onze inwoners en bedrijven. Daarom is er ook voor gekozen om het hoogwater goed te evalueren en zowel bestuurlijk als ambtelijk de wijken / dorpen te bezoeken. Het college heeft inmiddels ook besloten om samen met de wijken / dorpen te gaan werken aan een draaiboek op maat per wijk / dorp. In 2022 zal dit verder opgepakt worden en is hiervoor ook geld beschikbaar gesteld om dit te realiseren.

Veiligheid
Binnen de kaders van het plan van aanpak 'Wij Staan voor een Veilig Venlo' hebben we een vijftigtal veiligheidsmaatregelen voorbereid die alle onder een van de drie geprioriteerde thema's vallen.
Deze thema's zijn: 1. Adresgerelateerde problematiek, 2. Zorg en veiligheid (Personen met verward gedrag en Jeugd) en 3. Ondermijnende criminaliteit.
Er zijn afspraken in opgenomen over de rollen en inzet van de gemeente en partners om de gestelde doelen te bereiken. Gemeente Venlo is regisseur en (mede-)uitvoerder van deze maatregelen.
Specifiek voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit is een procesplan Focus op Urgentie (FoU) gemaakt en in uitvoering.

Programmalijn 3: Wonen

Passend woningaanbod voor huidige en toekomstige inwoners

  • Op basis van het herijkte 'Beleidskader huisvesting internationale werknemers (short-stay)' is verder gewerkt aan de realisatie van goede voorzieningen voor kortverblijvers.
  • Met de nieuwe woonvisie zijn de opgaven en doelstellingen op het gebied van wonen voor de komende periode vastgelegd.
  • Met de woonzorganalyse en de doelstellingen van het thema wonen en zorg uit de woonvisie wordt invulling gegeven aan de opgaven op het gebied van wonen en zorg.
  • Is gestart met het opstellen van een monitor om de voortgang woonbeleid goed te kunnen volgen.
  • Ook dit jaar zijn er weer startersleningen verstrekt, waarbij er nu ruimere mogelijkheden zijn die beter aansluiten op de actuele situatie op de woningmarkt.
  • De samenwerking tussen gemeente, corporaties en HuurdersbelangenVereniging Venlo is voortgezet.

Programmalijn 4: Omgeving

Het aantrekkelijk houden van de leefomgeving.

  • Door het afhandelen van aanvragen  omgevingsvergunningen en diverse soorten meldingen, het houden van toezicht en handhaving hierop en het afhandelen van klachten en handhavingsverzoeken hebben we een bijdrage geleverd aan een aantrekkelijke woon- en leefomgeving. Door het houden van toezicht zijn milieu- en bouwovertredingen  voorkomen.
  • Het Uitvoeringsprogramma VTH 2021 (UP VTH 2021) is grotendeels uitgevoerd, evenals de basistaken uit het Uitvoeringsprogramma van de RUD.
  • Er zijn  554 omgevingsvergunningen verleend waarvan 421 vergunningen voor de activiteit bouwen (5% meer dan verwacht) en 281 vergunningen  voor de activiteit strijdig gebruik (12% meer dan verwacht). Er zijn 340 principeverzoeken afgehandeld. Dat is 27% meer dan verwacht.
  • Er zijn ruim 600 (sloop-, milieu- en bodem-) meldingen/ontheffingen afgehandeld.
  • Er is meer bouwtoezicht uitgevoerd dan geraamd omdat er meer bouwvergunningen zijn verleend. Het geplande milieutoezicht is grotendeels uitgevoerd.
  • De wijkgerichte aanpak van overlast gevende panden (uitwerking amendement “Herbestemming gelden Samenlevingsagenda”) is geïntensiveerd.  Er zijn 12 integrale avondcontroles uitgevoerd bij een selectie van (illegale) kamerverhuurpanden die overlast veroorzaken en 69 aanvullende controles zijn uitgevoerd. Aan de hand daarvan zijn 8 aanvragen voor legalisatie ingediend. Het aantal aanvragen blijft achter. Legalisatie is een intensief traject waarbij de aanvrager vaak niet wil meewerken en bezwaar wordt aangetekend door omwonenden
  • De extra inzet van toezicht en handhaving met betrekking tot illegale kamerverhuur heeft ertoe geleid dat het Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH)- doel voor 2022 voor het grootste gedeelte reeds is behaald. Het doel betreft het minimaal 100% van de bekende illegale situaties (53 stuks) voor wat betreft kamerverhuur in 2022 ongedaan te maken.  Van de 53 zaken zijn namelijk in totaal 43 zaken afgehandeld, waarvan 11 zaken in 2019/2020 en 32 zaken in 2021. Naast deze afgehandelde zaken zijn er momenteel 55 lopende zaken met betrekking tot illegale kamerverhuur. Doordat er veel klachten en meldingen over kamerverhuur binnenkomen,  is er veel meer illegale kamerverhuur aan het licht gekomen. De lijst van 53 zaken is in middels gegroeid naar 182 zaken.

Implementatie Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
De inwerkingtreding van de Omgevingswet  en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zijn wederom uitgesteld omdat het (landelijke) Digitale Systeem Omgevingswet (de noodzakelijke digitale ondersteuning van de beoogde veranderingen) nog niet goed (genoeg) functioneert. Desalniettemin zijn in 2021 organisatiebreed en in nadrukkelijke samenhang met onze netwerkpartners,  verdere voorbereidingen getroffen van de implementatie van de Omgevingswet.  Dit geldt zowel voor de 'harde' aspecten (systemen, ICT, processen) als de 'zachte' (cultuurverandering in de organisatie). Dat laatste vindt plaats in samenhang met de doorontwikkeling van het wijkgericht werken (burgerbetrokkenheid).

  • de pilot Omgevingsplan is afgerond met het vaststellen van het Bestemmingsplan verbrede reikwijdte Kern Tegelen".
  • vanaf de zomer is de nieuwe werkwijze voor vergunningverlening via de intake- en omgevingstafels als pilot opgepakt en verder uitgerold in de organisatie
  • we zijn gestart met de voorbereidingen voor de nieuwe Omgevingsvisie (2024 gereed) en het nieuwe Omgevingsplan (gereed 2029) .
  • voor een aantal thema's uit de Omgevingswet zijn (op initiatief van de VNG) regionale werkgroepen actief: Venlo participeert daarin en vervult in een aantal gevallen de trekkersrol.
  • verschillende onderwerpen zijn informatief dan wel consulterend met de raadswerkgroep besproken
  • de consequenties van de Wkb zijn op hoofdlijnen uitgewerkt voor wat betreft financiën (legesinkomsten), personeel, processen en werklading.

Het in stand houden en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving.

  • De inspanningen die geleverd zijn ten aanzien van het verbeteren van de geluidskwaliteit , luchtkwaliteit en bodemkwaliteit worden in samenhang verantwoord binnen het programma-onderdeel  "Wat hebben wij daarvoor gedaan?"
  • Externe veiligheid:  

We hebben initiatieven en aanvragen met veiligheidsvragen getoetst en geadviseerd en het zogenaamde groepsrisico verantwoord, binnen de kaders van het Beleidsplan externe veiligheid 2012-2015.
We hebben regionale samenwerking geïnitieerd voor de vertaling van het omgevingsveiligheid beleid in het toekomstige omgevingsplan.
Tenslotte hebben we een nieuwe manier van risico-inventarisatie voorbereid, in verband met de verplichte registratie in het Register Externe Veiligheid (REV).

Beheer en onderhoud openbare ruimte en Omgevingskwaliteit

  • Er is uitvoering gegeven aan het dagelijks beheer en onderhoud (regulier werk) van o.a.  infra, groenvoorzieningen, afval, civiel, en mobiliteit conform de vigerende beheer- en onderhoudsplannen. Bij de uitvoering van de reguliere beheer- en onderhoudswerkzaamheden is, daar waar het kon, ook groot aantal items meegenomen die door bewoners zijn aangedragen via de Samenlevingsagenda.
  • Daarnaast is het extra krediet groenvoorzieningen 2020 benut om een aanvang te maken met het groot onderhoud en vervangingen van groenvoorzieningen: 'basis op orde'. De uitvoering hiervan is afgerond in april 2021.
  • In lijn met de ontwikkeling van de Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) is het Integrale Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) in voorbereiding.  IVOR is in het 2e kwartaal van 2021 vastgesteld.
  • Verder is uitvoering gegeven aan de gemeentelijke zorgplichten voor stedelijk waterbeheer volgens het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en de daarbij behorende uitvoeringsprogramma’s GRP (2018, 2019 en 2020) . In verband met een aantal ontwikkelingen is gewerkt aan de financiële actualisatie van de exploitatie van het GRP. In deze concept exploitatie wordt de door de gemeenteraad gekozen ambitie voor klimaatadaptatie (bij de vaststelling van de Agenda Groen en Water) verwerkt voor zover dit onder het onderdeel stedelijk water gebracht kan worden. Ook is het areaal stedelijk oppervlaktewater (o.a. vijvers, watergangen, kleine duikers) geïnventariseerd. In de nieuwe  exploitatie  GRP zijn aanvullende middelen opgenomen, om te werken aan de “basis op orde” voor het stedelijk oppervlaktewaterbeheer. Het nieuwe “Gemeentelijk rioleringsplan Venlo Financiële actualisatie exploitatie 2020-2031” met als subtitel “Watersysteem in conditie opstap naar invulling klimaatambitie” is vastgesteld in het najaar van 2021.
  • Lopende het jaar zijn meerdere (onderhouds)werken en projecten in de openbare ruimte voorbereid en gerealiseerd (ook ten behoeve van programma Centrumstad).  Enkele voorbeelden zijn de onderdoorgang Vierpaardjes, de reconstructie Keulse Poort, reconstructie Kaldenkerkerweg Tegelen, de reconstructie Lage Loswal in Q4 en, in samenspraak met de corporaties, de openbare ruimte bij diverse woningbouwprojecten.

Hoogwaterbeschermingsprogramma ( HWBP)
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is een overkoepelend rijksprogramma om de dijken in Nederland veilig te maken en te houden.  Dit raakt vaak de openbare ruimte, waardoor de dijkverbeteringen niet op zichzelf staan. Venlo geeft binnen dit programma samen met partners én inwoners uitvoering aan de wettelijke eisen aan de hoogwaterveiligheid. Venlo staat hierbij vooral voor de ruimtelijke kwaliteit, een goede openbare ruimte en het slim combineren van opgaven. Het waterschap staat voor veilige en duurzame dijken. Samenwerken in deze structuur is  intensief en complex. Het Ontwerp-programma Baarlo – Hout-Blerick is gezamenlijk opgesteld.
Voor de planuitwerking voor Arcen hebben we in nauw overleg met waterschap en omwonenden de opgaven en kansen bepaald. Ten gevolge van het hoogwater in de zomer van 2021 is de uitvoering van het HWBP in een stroomversnelling gekomen, en is door de Provincie Limburg, Waterschap en alle Limburgse gemeenten de Waterpropositie Limburg als lobbydocument aan het Rijk aangeboden. De Waterpropositie Limburg heeft inmiddels een vertaling gekregen in het nieuwe regeerakkoord, en wordt in 2022 uitgewerkt in een regionaal programma Water en Ruimte Limburg.

Programmalijn 5: Bereikbaarheid

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Om te komen tot een Ambitiedocument Parkeren heeft een uitgebreid participatief proces plaatsgevonden. Hierin zijn de ambities op het gebied van parkeren in Venlo gebiedsgericht vastgesteld; de stadsdeelcentra, de woonwijken en de dorpen. Met deze ambities geven we richting aan hoe we om willen gaan met de totale parkeerbehoefte, de parkeernorm, de verdeling tussen gebouwd parkeren en straatparkeren en de beïnvloeding daarvan.
  • Er zijn diverse projecten voorbereid (en deels al uitgevoerd) waarmee de verkeersveiligheid in Venlo is verbeterd (o.a. Kaldenkerkerweg Tegelen fase 1, aanpassingen weginrichting Meelderbroek Belfeld, aanschaf snelheidsdisplays, aanpassing helling stuw Belfeld, voorbereiding van de Herinrichting Geldersebaan en Kruising Diependijkstraat Henriette Roland Holstlaan)
  • We hebben de Veilig op Weg aanpak geïmplementeerd en een eerste succesvol project aan de Paardenbloem doorlopen.
  • Op diverse locaties zijn kleine maatregelen ("quick wins") uitgevoerd om de fietser beter te faciliteren (bijvoorbeeld bij de Berenkuil en Roermondsepoort)
  • Er zijn diverse verkeerslichten vervangen voor nieuwe intelligente verkeerslichten waarmee we beter in staat zijn om te sturen en prioriteren op doelgroep.
  • Als basis voor het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid heeft er een risicoanalyse plaatsgevonden. In deze risicoanalyse zijn alle wegen in de gemeente getoetst op vorm en functie. Tevens zijn er diverse databronnen gebruikt die een beeld moeten geven op welke wegvakken en kruisingen het risico op ongevallen het grootste is. Deze risicoanalyse is een vereiste om voor middelen van het Rijk in aanmerking te kunnen komen. Er hebben diverse gesprekken plaatsgevonden met belangenvertegenwoordigers over verkeersveiligheid in de gemeente Venlo. Samen met deze partijen bepalen we welke verkeersveiligheid gerelateerde onderwerpen we prioriteit gaan geven. Dit betreft zowel locaties als doelgroepen.
  • De inzet op drukke dagen is vanwege corona ook in 2021 beperkt gebleven.
Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 08:29:38 met de export van 06/01/2022 08:15:46