2. Leefbaar Venlo

Wat hebben wij bereikt?

De ambitie van dit programma is betrouwbare dienstverlening en een aantrekkelijke woon- en leefomgeving realiseren (dienstbaar, schoon, heel en veilig). Derhalve kent het programma de volgende programmalijnen (subdoelen):

De programmalijn Dienstverlening heeft als doelstelling het op een betrouwbare en klantgerichte wijze leveren van gemeentelijke diensten en producten.
Wat hebben we bereikt?

  • Onze inwoners hebben een positief oordeel over het gemak waarmee zij hun vragen beantwoord krijgen.
  • Het gemeentelijk klantcontactcentrum (KCC) heeft in 2021 bijna 88.000 telefoontjes beantwoord. Covid was er mede debet aan dat de wachttijden gemiddeld langer uitvielen dan beoogd. In het laatste kwartaal was echter al een sterke verbetering zichtbaar.
  • Aan de publieksbalies heeft extra aandacht voor fraudeopsporing ertoe geleid dat meer dan 20 gevallen van ID-fraude zijn voorkomen.
  • Venlo heeft in 2021 ruim 25.000 burgerservicenummers verstrekt aan mensen die vanuit het buitenland tijdelijk in Nederland komen werken (registratie niet-ingezetenen, RNI). Daarmee zijn we gegroeid tot de -in volume- voornaamste RNI-partner van het ministerie.
  • Het fundament is gelegd voor een verbeterde werkwijze bij de behandeling van klachten. Vanaf 2022 wordt deze werkwijze door de hele organisatie in de praktijk gebracht.
  • Belangrijke stappen zijn gezet om in de dienstverlening meer data-gedreven te kunnen werken. Onderdeel daarvan waren aanbestedingen van nieuwe systemen bij klantcontacten.  

De wijkgerichte aanpak is versterkt.

  • In 2021 is de uitvoering van eenentwintig samenlevingsagenda’s verder opgepakt
  • In 2021 zijn 5 trajecten Buurtbudget gestart in de wijken Vastenavondkamp, Klingerberg, Venlo-Oost-Zuid, Tegelen - Op de Heide en Venlo Centrum-Noord
  • Het opstarten van de ruimtelijk-fysieke projecten in de Vastenavondkamp vraagt nog aandacht. Met initiatiefnemers vinden gesprekken plaats over de opzet van deze projecten. Maar overeenstemming tussen alle partijen is nog niet tot stand gekomen. Op ruimtelijk-fysiek gebied worden op dit moment infrastructurele aanpassingen voorbereid. Realisatie hiervan is voorzien voor 2023.

De programmalijn Openbare orde en Veiligheid heeft als doelstelling dat burgers, bezoekers en bedrijven zich veilig voelen en zijn in Venlo.
Wat hebben we bereikt?

  • Het voorbereiden en uitvoeren van zo'n vijftig maatregelen binnen de door de raad geprioriteerde thema's vervat in het plan van aanpak Wij Staan voor een Veilig Venlo.
  • Het voorbereiden van het plan van aanpak Wij Staan voor een Veilig Venlo 2021-2022.
  • Een significante toename van het veiligheidsgevoel van onze inwoners ten opzichte van 2016. Het doel om het gemiddelde rapportcijfer veiligheid verhoogd te hebben naar een 7.2 is bereikt.
  • Voorbereiden en uitvoeren van verschillende maatregelen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit (procesplan Focus op Urgentie), met name in Blerick.
  • Het voeren van de kerntakendiscussie bij de Veiligheidsregio Limburg-Noord.
  • Een grote bijdrage aan de bestrijding van de Covid-19 pandemie en het hoogwater in juli 2021.

De programmalijn Wonen heeft  als doelstelling dat een aantrekkelijk, passend en toekomstbestendig woningaanbod wordt gerealiseerd.
Wat hebben we bereikt?

  • In 2021 zijn er 522 woningen bijgekomen, waarvan 362 nieuwbouwwoningen. Onder andere: Maaswaard in Venlo (32 koopwoningen), Prinsessesingel in Venlo (12 studentenstudio’s), Sint Teuniswijk in Venlo (33 sociale huurwoningen, waarvan 23 levensloopbestendig), Nieuw Manresa in Venlo (o.a. 42 middeldure huurappartementen en 16 levensloopbestendige koopwoningen), Blariacumterrein in Blerick (40 woningen, waarvan 7 levensloopbestendig en 13 koopwoningen), maar ook 10 villa’s op Nieuw Stalberg in Venlo, 22 koopwoningen in Velden binnen het plan De Vilgert, 10 koopwoningen in Lomm binnen het plan Meulenveld) en 6 koopwoningen (waarvan 4 levensloopbestendig) in Belfeld binnen het plan Koramic. Tegelijkertijd zijn er 155 woningen om diverse redenen aan de voorraad onttrokken, met name door sloop en herstructurering van de Teuniswijk.
  • Netto zijn er dus 367 woningen aan de woningvoorraad toegevoegd. Dit is conform onze doelstelling van de woonvisie om jaarlijks gemiddeld 350-400 woningen toe te voegen. Het is een groei van 0,8 %, dat in lijn ligt met het landelijk gemiddelde van 0,9%, en is vergelijkbaar met andere grote steden zoals bijvoorbeeld Maastricht.
  • In april is het beleidskader huisvesting internationale werknemers (short-stay) vastgesteld door de raad.
  • In september is de woonvisie Venlo 2021-2026 – op weg naar toekomstbestendig wonen- vastgesteld door de raad.
  • In november is de aangepaste verordening Startersleningen 2021 vastgesteld door de raad.
  • Eind november zijn de Prestatieafspraken 2022 tussen gemeente, woningcorporaties en Huurdersbelangenvereniging Venlo vastgesteld.

De programmalijn Omgeving heeft als doelstelling dat een kwalitatieve en toekomstbestendige leefomgeving wordt gerealiseerd
Wat hebben we bereikt?

  • De Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) en het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) zijn vastgesteld.
  • Vanuit de reserve Basis op orde is in 2021 gestart met de voorbereiding van groot onderhoud en vervangingen van groenvoorzieningen en hiermee de kwaliteit op te trekken naar het vastgestelde ambitieniveau (basis op orde)
  • Er is een eerste aanzet gemaakt met de ontwikkeling van een nieuw beleidskader Afval. Daarnaast is vanuit Afval Samenwerking Limburg (ASL) de voorbereiding opgestart voor de aanbesteding GFT
  • In samenwerking met het waterschap, andere overheden en bewoners is voor de dijkversterkings- en dijkverleggingslocatie Baarlo–Hout–Blerick een voorkeursalternatief voorbereid onder het HWBP. Dit voorkeursalternatief is opgenomen in het Ontwerp Programma Baarlo–Hout–Blerick, dat medio 2021 ter inzage is gelegd.
  • Er is een integrale gebiedsvisie Vastenavondkamp vastgesteld, voor de uitvoering hiervan is een subsidie  van €2,3 mln. van de provincie verworven.
  • De invoering van de Omgevingswet ligt op schema. Ondanks het uitstel van de invoering van de Omgevingswet  is in 2021 gewerkt aan de 'harde' aspecten (ICT, systemen en processen) en de 'zachte' (kennis en bewustwording), de pilot Omgevingsplan afgerond en gestart met de voorbereidingen voor het nieuwe instrumentarium (Omgevingsplan en Omgevingsvisie).
  • Het vastgestelde uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2021 is grotendeels uitgevoerd. Hiermee hebben we een bijdrage geleverd aan een aantrekkelijke woon- en leefomgeving.  
  • Er is geïnvesteerd in geluids-, lucht- en bodemkwaliteit.

De programmalijn Bereikbaarheid heeft als doelstelling dat een verkeersveilige en bereikbare leefomgeving wordt gerealiseerd.
Wat hebben we bereikt?

  • In 2021 is na een intensief participatietraject het nieuwe parkeerbeleid vastgesteld. Er is een start gemaakt met de uitwerking van het uitvoeringsprogramma Parkeren waarin concrete projecten opgenomen worden om deze ambities te kunnen verwezenlijken.
  • De nieuwe parkeergarage Blok van Gendt is eind 2020 opgeleverd en geopend. In 2021 zijn diverse gesprekken gevoerd met belanghebbenden om de verkeerssituatie te monitoren. Dit heeft geleidt tot een integraal verkeersplan waarmee de verkeersstromen beter beheerst moeten worden.
  • In 2021 hebben we een pilot uitgevoerd om het gebruik van de deelauto voor ondernemers van de binnenstad te bevorderen. Door het inzetten van een groter voertuig is het gebruik ook fors toegenomen. We kunnen daarom spreken van een succesvolle pilot.
  • Er heeft in 2021  onderzoek plaatsgevonden naar mogelijke verbeteringen voor de langzaam verkeer verbinding tussen Venlo en Blerick. Tevens is onderzocht of het mogelijk is om de Eindhovenseweg af te waarderen om daarmee meer ruimte te maken voor langzaam verkeer en groen.
  • In het kader van het de verdere uitwerking van het verkeersveiligheidsplan heeft er een risico analyse plaatsgevonden naar de verkeersonveiligheid op wegvak niveau in Venlo. Dit wordt in 2022 uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid
  • De jaarlijkse Subsidie Verkeerseducatie van de provincie is wederom ingezet voor verkeereducatieve projecten in het basis- en voortgezet onderwijs.
  • Mede dankzij de inzet van de gemeente Venlo is de buslijn naar de Greenport Campus weer in gebruik genomen.
Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 08:29:38 met de export van 06/01/2022 08:15:46