In het volgende overzicht zijn de risico's van de gemeente Venlo in volgorde van belangrijkheid weergegeven. In de tabel is te zien op welke manier het totaal van de benodigde weerstandscapaciteit is opgebouwd.
Onderstaande risico's zijn geprioriteerd op basis van de benodigde weerstandscapaciteit welke wordt berekend door de financiële impact van een risico te vermenigvuldigen met de inschatting van de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet.
In dit overzicht staan een drietal risico's opgesomd waarbij de kans dat dit risico zich voordoet hoogstwaarschijnlijk is:
- Ondertunneling Vierpaardjes
In juni 2017 heeft de gemeenteraad het besluit genomen om over te gaan tot de realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes. In 2018 heeft een herijking plaatsgevonden op beleidsmatig en financieel gebied. Hierbij is aangegeven dat de realisatie naar verwachting duurder zal zijn als gevolg van marktwerking en de beoogde realisatiemethode. In juni 2019 is de planuitwerking gestart. Deze planuitwerking is begin 2022 afgerond en nu is gestart met de realisatiefase. De verwachte kosten voor realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes bedragen € 48 miljoen .
Naast het krediet is een reservering voor risico’s nodig. Om ProRail te laten starten met haar werkzaamheden voor de onderdoorgang is een risicovoorziening van 85% van de verwachte risico’s nodig. Voor de werkzaamheden in de openbare ruimte en de verwerving en sloop van vastgoed is een risico-voorziening van 50% van de verwachte risico's nodig. Op basis van de gemaakte ramingen leidt dit tot een benodigde risico-reservering van € 9 miljoen.
- Sturing/Inkoop WMO maatwerk
De exacte financiële gevolgen voor 2022 van het project Sturing en Inkoop zijn nog niet te bepalen. Bij het opmaken van de Programmabegroting 2022 was de gunningsprocedure nog niet afgerond en hadden we te maken met onzekerheden over de prijsafspraken. Eind 2021 zijn de contract- en prijsafspraken bekend geworden. Komende maanden monitoren we de impact van deze afspraken. Dit betekent dat we bij de kosten maatwerkproducten Wmo 2022 nog te maken hebben met een aantal risico's:
- eenmalig frictiekosten in verband met - gefaseerde - overgang van cliënten naar gecontracteerde aanbieder. Er is een ruwe raming van het aantal overgangscliënten en de daarmee samenhangende frictiekosten. Concretisering volgt in loop van 2022;
- de omzetting van producten naar segmenten is ingeschat op basis van aannames hoeveel/welke cliënten naar welk segment gaan. Bij de segmenten is uitgegaan van een gemiddeld aantal uren ondersteuning. Komende maanden wordt duidelijk wat dit in de praktijk betekent en welke invloed dit heeft op het benodigde budget maatwerkproducten;
- een aantal Beschermd Wonen/Beschermd Thuis cliënten komt over naar de lokale Wmo. De programmabegroting is gebaseerd op cijfers juni 2021. Concretisering vindt nu plaats, waarbij komende maanden duidelijk wordt wat de impact hiervan is.
Tot slot heeft de implementatie in de gemeentelijke uitvoering van Sturing en Inkoop nog een doorloop in 2022. Het gaat dan met name om tijdsinvestering gericht op extra tijdelijke inzet keukentafelgesprekken voor overgang cliënten en extra inzet trainingen wijkteamleden etc..
- Afval
De kosten die gepaard gaan met het verwerken van afval is lastig in te schatten. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de hoeveelheid afval die onze inwoners aanbieden, anderzijds ook door de prijsontwikkelingen op nationaal en (vooral)op internationaal niveau voor het verwerken van uitgesorteerde stromen grondstoffen uit ons afval. Kritische stromen daarin zijn vooral de opbrengsten van oud papier en PMD. Met name de afzet van grondstoffen die uit het PMD gehaald worden zijn erg gevoelig en afhankelijk van de afzetkanalen. Wisselende olieprijzen zorgen er bijvoorbeeld voor dat kunststoffen gemaakt van olie, goedkoper zijn dan gerecyclede grondstoffen. Ook de ontwikkeling van de pandemie heeft invloed op de kosten en opbrengsten.
Een toelichting op de overige risico's is te vinden in het "Bijlagenboek toelichting risico's jaarstukken 2021" dat onderdeel uitmaakt van deze jaarstukken.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Nr. | Risico | Kans | Financiële impact (€) | Benodigde |
---|---|---|---|---|
1 | Grondexploitatie - Grondverkoop | Diverse percentages | 19.060 | 9.750 |
2 | Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken * | Diverse percentages | 8.570 | 3.170 |
3 | Ondertunneling Vierpaardjes | Diverse percentages | 13.000 | 9.000 |
4 | Grondexploitatie - Bijdragen van andere overheden * | Diverse percentages | 15.200 | 2.950 |
5 | Grondexploitatie - Plankosten * | Diverse percentages | 7.050 | 1.840 |
6 | Jeugd | 50% | 3.000 | 1.500 |
7 | Sturing/Inkoop WMO maatwerk | 75% | 2.000 | 1.500 |
8 | Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed | 50% | 2.225 | 1.113 |
9 | BV Campus Vastgoed | 25% | 4.200 | 1.050 |
10 | Afval | 75% | 1.000 | 750 |
11 | Juridische risico's | 50% | 1.400 | 700 |
12 | Beschikbaarheid woningen voor uitstroom uit MO & BW | 50% | 1.300 | 650 |
13 | MJOP | 50% | 1.200 | 600 |
14 | Grondexploitatie - Tijdelijk beheer * | 75% | 700 | 525 |
15 | Opvangcapaciteit daklozen incl. locatie winteropvang | 25% | 2.059 | 515 |
16 | Bedrijfsgevolgschade brand | 10% | 5.000 | 500 |
17 | Veiligheidsregio | 50% | 948 | 474 |
18 | Regio Noord Limburg | 25% | 1.800 | 450 |
19 | Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen | 10% | 3.500 | 350 |
20 | Aansluiting beschermd wonen en begeleiden individueel | 50% | 600 | 300 |
21 | Calamiteiten Groenbeheer | 75% | 400 | 300 |
22 | BUIG Budget | 50% | 500 | 250 |
23 | Gemeenschapsaccommodaties | 75% | 300 | 225 |
24 | Openbare verlichting | 75% | 300 | 225 |
25 | BTW compensatiefonds | 25% | 800 | 200 |
26 | Uitbreiding bargeterminal | 25% | 800 | 200 |
27 | BTW sport | 50% | 350 | 175 |
28 | Hulp bij het huishouden | 75% | 232 | 174 |
29 | Beschermd wonen | 75% | 218 | 163 |
30 | Lagere Baten evenementen, drank, horeca en terassen | 75% | 204 | 153 |
31 | Project Kaldenkerkerweg Tegelen | 75% | 200 | 150 |
32 | Toeristenbelasting | 75% | 200 | 150 |
33 | Zwembad de Wisselslag | 50% | 300 | 150 |
34 | Meldplicht datalekken | 75% | 200 | 150 |
35 | Privacy | 75% | 200 | 150 |
36 | Stadskantoor | 50% | 275 | 138 |
37 | Informatieveiligheid | 25% | 500 | 125 |
38 | Lagere Baten Parkeerbelastingen | 50% | 220 | 110 |
39 | Dagbesteding GGZ-clienten | 25% | 432 | 108 |
40 | Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet | 50% | 200 | 100 |
41 | Risico falen project Hagerhof | 25% | 400 | 100 |
42 | Lagere inkomsten leges Omgevings vergunningen door bezwaar en beroep | 25% | 360 | 90 |
43 | Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties | 25% | 345 | 86 |
44 | Rijbewijzen | 25% | 250 | 63 |
45 | WAA risico wegens latere besluitvorming | 25% | 200 | 50 |
46 | Rente | 10% | 470 | 47 |
47 | Gladheidbestrijding | 10% | 400 | 40 |
48 | Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm | 10% | 200 | 20 |
49 | Calamiteiten | 10% | 200 | 20 |
Benodigde weerstandscapaciteit totaal | 41.598 | |||
* Deze risico's bestaan uit een aantal subrisico's die ieder een afzonderlijk kanspercentage hebben. | ||||
In de risicomatrix is bij deze risico's uitgegaan van het kanspercentage met de hoogste benodigde weerstandscapaciteit. | ||||
Uit concurrentie-oogpunt zijn deze subrisico's niet afzonderlijk weergegeven. |
Risico's in matrix
Op basis van een inschatting van de kans van optreden en de impact zijn de risico's visueel weergegeven in onderstaande matrix. Bij de financiële impact is onderscheid gemaakt tussen "hoog", "middel" en "laag".
We spreken van een hoge financiële impact bij een bedrag hoger dan € 1 miljoen en van een middel (hoge) financiële impact bij een bedrag dat gelijk is aan of hoger is dan € 0,5 miljoen en gelijk is aan of lager is dan € 1 miljoen. We spreken van een lage financiële impact bij een bedrag lager dan € 0,5 miljoen.
Te zien is dat er drie risico's zich in de donkerrode zone bevindt (risico 3 Ondertunneling Vierpaardjes, 7 Sturing/inkoop WMO maatwerk en 10 afval), omdat deze een hoge kans van optreden (75%) heeft in combinatie met een hoge financiële impact (> € 1 miljoen).
Daarnaast bevinden zich 7 risico's in de rode zone, omdat deze een mogelijke tot waarschijnlijke kans van optreden (50% of 75%) hebben in combinatie met een middel (€ 0,5 - € 1,0 miljoen) tot hoge financiële impact (>= € 1,0 miljoen).
De overige 39 risico's zijn verspreid over de gele- en groene zones waarbij de kans van optreden varieert tussen de 10% en 75% in combinatie met een laag- tot hoge financiële impact afhankelijk van het kanspercentage.