PARAGRAFEN

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In het volgende overzicht zijn de risico's van de gemeente Venlo in volgorde van belangrijkheid weergegeven. In de tabel is te zien op welke manier het totaal van de benodigde weerstandscapaciteit is opgebouwd.
Onderstaande risico's zijn geprioriteerd op basis van de benodigde weerstandscapaciteit welke wordt berekend door de financiële impact van een risico te vermenigvuldigen met de inschatting van de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet.
In dit overzicht staan een drietal risico's opgesomd waarbij de kans dat dit risico zich voordoet hoogstwaarschijnlijk is:

  • Ondertunneling Vierpaardjes

In juni 2017 heeft de gemeenteraad het besluit genomen om over te gaan tot de realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes. In 2018 heeft een herijking plaatsgevonden op beleidsmatig en financieel gebied. Hierbij is aangegeven dat de realisatie naar verwachting duurder zal zijn als gevolg van marktwerking en de beoogde realisatiemethode. In juni 2019 is de planuitwerking gestart. Deze planuitwerking is begin 2022 afgerond en nu is gestart met de realisatiefase. De verwachte kosten voor realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes bedragen € 48 miljoen . 
Naast het krediet is een  reservering voor risico’s nodig. Om ProRail te laten starten met haar werkzaamheden voor de onderdoorgang is een risicovoorziening van 85% van de verwachte risico’s nodig. Voor de werkzaamheden in de openbare ruimte en de verwerving en sloop van vastgoed is een risico-voorziening van 50% van de verwachte risico's nodig. Op basis van de gemaakte ramingen leidt dit tot een benodigde risico-reservering van € 9 miljoen.

  • Sturing/Inkoop WMO maatwerk

De exacte financiële gevolgen voor 2022 van het project Sturing en Inkoop zijn nog niet te bepalen. Bij het opmaken van de Programmabegroting 2022 was de gunningsprocedure nog niet afgerond en hadden we te maken met  onzekerheden over de prijsafspraken. Eind 2021 zijn de contract- en prijsafspraken bekend geworden. Komende maanden monitoren we de impact van deze afspraken. Dit betekent dat we bij de kosten maatwerkproducten Wmo 2022 nog te maken hebben met een aantal risico's:

  • eenmalig  frictiekosten in verband met - gefaseerde - overgang van cliënten naar gecontracteerde aanbieder. Er is een ruwe raming van het aantal overgangscliënten en de daarmee samenhangende frictiekosten. Concretisering volgt in loop van 2022;
  • de omzetting van producten naar segmenten is ingeschat op basis van aannames hoeveel/welke cliënten naar welk segment gaan. Bij de segmenten is uitgegaan van een gemiddeld aantal uren ondersteuning. Komende maanden wordt duidelijk wat dit in de praktijk betekent en welke invloed dit heeft op het benodigde budget maatwerkproducten;
  • een aantal Beschermd Wonen/Beschermd Thuis cliënten komt over naar de lokale Wmo. De programmabegroting is gebaseerd  op cijfers juni 2021. Concretisering vindt nu plaats, waarbij komende maanden duidelijk wordt wat de impact hiervan is.

Tot slot heeft de implementatie in de gemeentelijke uitvoering van Sturing en Inkoop nog een doorloop in 2022. Het gaat dan met name om tijdsinvestering gericht op extra tijdelijke  inzet keukentafelgesprekken voor overgang cliënten en extra inzet trainingen wijkteamleden etc..

  • Afval

De kosten die gepaard gaan met het verwerken van afval is lastig in te schatten. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de hoeveelheid afval die onze inwoners aanbieden, anderzijds ook door de prijsontwikkelingen op nationaal en (vooral)op internationaal niveau voor het verwerken van uitgesorteerde stromen grondstoffen uit ons afval. Kritische stromen daarin zijn vooral de opbrengsten van oud papier en PMD. Met name de afzet van grondstoffen die uit het PMD gehaald worden zijn erg gevoelig en afhankelijk van de afzetkanalen. Wisselende olieprijzen zorgen er bijvoorbeeld voor dat kunststoffen gemaakt van olie, goedkoper zijn dan gerecyclede grondstoffen. Ook de ontwikkeling van de pandemie heeft invloed op de kosten en opbrengsten.

Een toelichting op de overige risico's is te vinden in het "Bijlagenboek toelichting risico's jaarstukken 2021" dat onderdeel uitmaakt van deze jaarstukken.

Bedragen x € 1.000

Nr.

Risico

Kans

Financiële impact (€)

Benodigde
weerstandscapaciteit
JRK 2021

1

Grondexploitatie - Grondverkoop

Diverse percentages

19.060

9.750

2

Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken *

Diverse percentages

8.570

3.170

3

Ondertunneling Vierpaardjes

Diverse percentages

13.000

9.000

4

Grondexploitatie - Bijdragen van andere overheden *

Diverse percentages

15.200

2.950

5

Grondexploitatie - Plankosten *

Diverse percentages

7.050

1.840

6

Jeugd

50%

3.000

1.500

7

Sturing/Inkoop WMO maatwerk

75%

2.000

1.500

8

Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed

50%

2.225

1.113

9

BV Campus Vastgoed

25%

4.200

1.050

10

Afval

75%

1.000

750

11

Juridische risico's

50%

1.400

700

12

Beschikbaarheid woningen voor uitstroom uit MO & BW

50%

1.300

650

13

MJOP

50%

1.200

600

14

Grondexploitatie - Tijdelijk beheer *

75%

700

525

15

Opvangcapaciteit daklozen incl. locatie winteropvang

25%

2.059

515

16

Bedrijfsgevolgschade brand

10%

5.000

500

17

Veiligheidsregio

50%

948

474

18

Regio Noord Limburg

25%

1.800

450

19

Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen

10%

3.500

350

20

Aansluiting beschermd wonen en begeleiden individueel

50%

600

300

21

Calamiteiten Groenbeheer

75%

400

300

22

BUIG Budget

50%

500

250

23

Gemeenschapsaccommodaties

75%

300

225

24

Openbare verlichting

75%

300

225

25

BTW compensatiefonds

25%

800

200

26

Uitbreiding bargeterminal

25%

800

200

27

BTW sport

50%

350

175

28

Hulp bij het huishouden

75%

232

174

29

Beschermd wonen

75%

218

163

30

Lagere Baten evenementen, drank, horeca en terassen

75%

204

153

31

Project Kaldenkerkerweg Tegelen

75%

200

150

32

Toeristenbelasting

75%

200

150

33

Zwembad de Wisselslag

50%

300

150

34

Meldplicht datalekken

75%

200

150

35

Privacy

75%

200

150

36

Stadskantoor

50%

275

138

37

Informatieveiligheid

25%

500

125

38

Lagere Baten Parkeerbelastingen

50%

220

110

39

Dagbesteding GGZ-clienten

25%

432

108

40

Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet

50%

200

100

41

Risico falen project Hagerhof

25%

400

100

42

Lagere inkomsten leges Omgevings vergunningen door bezwaar en beroep

25%

360

90

43

Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties

25%

345

86

44

Rijbewijzen

25%

250

63

45

WAA risico wegens latere besluitvorming

25%

200

50

46

Rente

10%

470

47

47

Gladheidbestrijding

10%

400

40

48

Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm

10%

200

20

49

Calamiteiten

10%

200

20

* Deze risico's bestaan uit een aantal subrisico's die ieder een afzonderlijk kanspercentage hebben.

In de risicomatrix is bij deze risico's uitgegaan van het kanspercentage met de hoogste benodigde weerstandscapaciteit.

Uit concurrentie-oogpunt zijn deze subrisico's niet afzonderlijk weergegeven.

Risico's in matrix
Op basis van een inschatting van de kans van optreden en de impact zijn de risico's visueel weergegeven in onderstaande matrix. Bij de financiële impact is onderscheid gemaakt tussen "hoog", "middel" en "laag".

We spreken van een hoge financiële impact bij een bedrag hoger dan € 1 miljoen en van een middel (hoge) financiële impact bij een bedrag dat gelijk is aan of hoger is dan € 0,5 miljoen en gelijk is aan of lager is dan € 1 miljoen. We spreken van een lage financiële impact bij een bedrag lager dan € 0,5 miljoen.

Te zien is dat er drie risico's zich in de donkerrode zone bevindt (risico 3 Ondertunneling Vierpaardjes, 7 Sturing/inkoop WMO maatwerk en 10 afval), omdat deze een hoge kans van optreden (75%) heeft in combinatie met een hoge financiële impact (> € 1 miljoen).
Daarnaast bevinden zich 7 risico's in de rode zone, omdat deze een mogelijke tot waarschijnlijke kans van optreden (50% of 75%) hebben in combinatie met een middel (€ 0,5 - € 1,0 miljoen) tot hoge financiële impact (>= € 1,0 miljoen).
De overige 39 risico's zijn verspreid over de gele- en groene zones waarbij de kans van optreden varieert tussen de 10% en 75% in combinatie met een laag- tot hoge financiële impact afhankelijk van het kanspercentage.

  Toelichting afbeelding:  Op basis van een inschatting van de kans van optreden en de impact zijn de risico's visueel weergegeven in onderstaande matrix. Bij de financiële impact is onderscheid gemaakt tussen  hoog, middel en  laag. We spreken van een hoge financiële impact bij een bedrag hoger dan € 1 miljoen en van een middel (hoge) financiële impact bij een bedrag dat gelijk is aan of hoger is dan € 0,5 miljoen en gelijk is aan of lager is dan € 1 miljoen. We spreken van een lage financiële impact bij een bedrag lager dan € 0,5 miljoen.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 08:29:38 met de export van 06/01/2022 08:15:46