1. Gezond en actief Venlo

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Programmalijn 1 Gezond en Vitaal

Uitvoering gezondheidsbeleid 2021-2025
Op grond van het vastgestelde gezondheidsbeleid is de voorbereiding voor een meerjarig uitvoeringsprogramma “Gezond & Vitaal” gestart. Dit programma geldt als leidraad voor zowel het sport- als het gezondheidsbeleid. De eerder ingezette bewegingen rond o.a. de rookvrije generatie, eenzaamheid en de aanpak van overgewicht zijn voortgezet.  Voor het regionaal preventieakkoord zijn extra rijks- en provinciale middelen aangevraagd en ontvangen. Hierdoor konden we de inzet voor een vitale jeugd in 2021 intensiveren, waaronder “de gezonde basisschool van de toekomst”.

Met het oog op de vergrijzing en een stijging van het aantal (chronisch) zieken zijn ook voor senioren een aantal activiteiten en programma’s gericht op het vitaal ouder worden geïnitieerd of voortgezet.  De werkgroep Een tegen Eenzaamheid Venlo heeft na een moeizaam coronajaar de eerste stappen gezet om een doorstart te kunnen maken.  Tegelijkertijd zijn er in samenwerking met Movisie verkennende gesprekken gevoegd met de GGD om eenzaamheid binnen het aanbod van de Risk Factory (belevingsgerichte gezondheidseducatie in de oude brandweerkazerne) voor senioren op te nemen. In 2021 heeft de werkgroep Dementievriendelijk Venlo onder andere een bijeenkomst georganiseerd voor ambassadeurs en een korte film gemaakt om meer aandacht voor mensen met dementie te vragen. Ook zijn een aantal studenten gestart met een minor dementie waarin zij de opdracht hebben gekregen om oplossingen te bedenken voor het langer en gelukkig thuis kunnen wonen  

Positieve gezondheid en huisartsenzorg
In de gemeente Venlo zijn 3 huisartsenpraktijken via een regiodealproject aan de slag met een pilot “meer tijd voor de patiënt” en het verwijzen naar burger- en welzijnsinitiatieven door de huisarts. De sociale basis biedt soms meer duurzame oplossingen dan de tweedelijnszorg, denk bijvoorbeeld aan eenzaamheidsproblematiek.

Regionale samenwerkingsagenda op volksgezondheid en preventie
Als regiogemeenten zetten we ook de komende jaren in op het ontwikkelen van een regionaal programma van interventies en financieringsmodellen voor preventie. In samenwerking met onder meer Coöperatie VGZ en regiopartners in zorg en welzijn is op basis van het in 2020 opgestelde ‘regiobeeld’ met de opgaven een samenwerkingsagenda opgesteld, met regioprojecten rond het thema leefstijl & ervaren gezondheid en daarnaast ouderenzorg en ggz.

In 2021 hebben we het volgende gedaan om sport en bewegen te bevorderen:
In 2021 is een integraal uitvoeringsprogramma voor sportbeleid en gezondheidsbeleid opgesteld. Tegelijkertijd is aan de vier pijlers van het sportbeleid uitvoering gegeven.  

  • Pijler 1 Wij leren bewegen (vitale jeugd) Via “De Gezonde Basisschool van de Toekomst” leggen we een stevige basis en totaalaanpak voor het breed versterken van het welzijn van kinderen in aandachtswijken. We hebben in 2021 een pilot gedraaid op 1 school en zijn tevens op 2 andere scholen het voorbereidingstraject ingegaan naar een definitieve start begin 2022.
  • Pijler 2 Bij ons beweegt iedereen. De 'afstand tot de sport' is verkleind voor groepen inwoners waarvoor sporten en bewegen minder toegankelijk zijn. Via de ‘beweeg’-ketenaanpak begeleiden we een groeiende groep op laagdrempelige wijze naar passend beweegaanbod; zoals bij het project Beweegpas voor inactieve senioren. Met Iedereen Kan Sporten (IKS) zijn inwoners met een beperking in beweging gebracht via een divers aangepast aanbod.
  • Pijler 3 Sportverenigingen en haar voorzieningen. V erenigingen zijn geadviseerd en ondersteund, zodat ze toekomstbestendig en vitaal blijven. De samenwerkingen tussen sportverenigingen is hiervoor gestimuleerd. Ons programma voor talentontwikkeling en talentherkenning (ook voor de breedtesport), is verder ontwikkeld.
  • Pijler 4 Onze ruimte nodigt uit. We faciliteren dat inwoners laagdrempelig kunnen werken aan gezondheid en beweging, in de wijk en in de openbare ruimte en verbinden deze met onze sportkernen en sportparken. Kansen voor het koppelen van gezondheid en de fysieke omgeving zijn in 2021 breed verankerd in gemeentelijke taken en projecten als de Integrale Visie Openbare Ruimte en de uitwerking van de Omgevingswet en werken we in de toekomst verder uit.

In 2021 hebben we het volgende gedaan om onze sportvoorzieningen te versterken:

  • Bewegingsonderwijs: we hebben alle basis- en speciaal onderwijs scholen gefaciliteerd in voorzieningen voor het geven van bewegingsonderwijs middels onze gymzalen, sportzalen en sporthallen.
  • Zwembad: nadat in 2020 het programma van eisen en verdere voorbereiding voor besluitvorming op de nieuwbouw heeft plaatsgevonden, is in 2021 een besluit genomen over het definitieve zwemconcept en is de voorbereiding gestart. De ontwerpfase is eind 2021 gestart.  
  • Sportkern Vrijenbroek (hockeyfusie) : De gefuseerde hockeyclub “Delta Venlo” maakt gebruik van sportkern Vrijenbroek, als uitwerking uit de Venlo.fit sportaccommodatievisie. Na de realisatie van fase 1, waaronder de realisatie van het vierde hockeyveld, is de voorbereiding voor fase 2 gedaan. Gestart is met de voorbereiding van de business case Herungerberg.
  • Nieuwbouw sporthal Gulick: h et onderzoek voor de nieuwbouw van sporthal Gulick is vanuit een breed perspectief aangevlogen; we kijken naar de samenhang met andere binnensportaccommodaties voor een integrale oplossing. De onderzoeksresultaten vormen de basis voor verdere voorbereiding.

Programmalijn 2 Ontplooiing

Onderwijsachterstanden beleid (OAB) /gelijke kansen
Samen met de schoolbesturen zijn in het primair- en voortgezet onderwijs en de kinderopvang concrete stappen gezet op de 4 kernthema’s van het programma ‘Gelijke kansen door duurzame samenwerking’: onderwijsachterstanden, taal, gezondheid en leefbaarheid. Op het gebied van onderwijsachterstanden hebben 16 scholen en kinderopvanglocaties een gezamenlijk plan gemaakt om de doorgaande ontwikkel- en leerlijnen te versterken van peuters die instromen in groep 1.
Verder nemen 3 basisscholen in de speerpuntwijken deel aan het concept ‘Gezonde Basisschool van de Toekomst’. Tot slot is in alle Venlose stadsdelen een wijkgericht jongerenoverleg opgezet en zijn er afspraken gemaakt tussen jeugdprofessionals over preventiemaatregelen, vroegsignalering, integraal samenwerken en informatiedeling.

Peuteropvang en Voorschoolse en Vroeg schoolse Educatie (VVE)
Het proces van de toeleiding van peuters naar een voorschoolse voorziening is verbeterd.  In totaal hebben 960 peuters (2-4 jaar)  gebruikgemaakt van een voorschoolse voorziening (28 locaties).

Schakelklassen
Samen met de schoolbesturen zijn 11 schakelklassen gefinancierd waarvan 130 leerlingen gebruik hebben gemaakt. Er is gestart om de huidige schakelklassen door te ontwikkelen tot taalklassen die voor een bredere doelgroep leerlingen met een taal- en/of ontwikkelingsachterstand toegankelijk worden.

Passend onderwijs
In het kader van het regionaal jeugdplan 2022 is er met de schoolbesturen primair- en   voortgezet onderwijs op overeenstemming gericht overleg gevoerd vanuit onze ambitie om samen met de samenwerkingsverbanden passend-, primair- en voortgezet onderwijs te komen tot een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuisnabije omgeving optimaal kan ontwikkelen. Door de schoolbesturen is op locatie Talentencampus een permanente voorziening gestart voor onderwijs en ondersteuning aan hoogbegaafde jongeren met een extra uitdaging. Deze voorziening wordt geleid door OG Buitengewoon.

Leerlingenvervoer
In totaal hebben 470 leerlingen gebruikgemaakt van een vervoersvoorziening. We hebben versterkt ingezet op het bevorderen van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van jongeren. Daarnaast is samen met de regiogemeenten in Noord-Limburg gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe Europese aanbesteding voor het aangepast vervoer (per taxi, taxi-bus of rolstoelbus).

Onderwijshuisvesting
Er is gestart met de renovatie van de Mytylschool Ulingshof (inclusief gymzaal en therapiebad). Ulingshof ontwikkelt zich tot een kindcentrum (revalidatie en kinderopvang). Verder is de renovatie van OBS de Koperwiek (inclusief gymzaal) opgepakt. De renovatie van de Sint Martinusschool is afgerond. Bij al deze projecten wordt verbetering van het ventilatiesysteem en de luchtkwaliteit gerealiseerd. De plannen voor basisschool De Toermalijn en basisschool Groeneveld (inclusief uitbreiding) zijn verder uitgewerkt. Op beide locaties ontstaat een kindcentrum (samenwerking tussen basisonderwijs en kinderopvang).

We zijn een nieuwe doordecentralisatieovereenkomst met  Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO) overeengekomen en er zijn concrete stappen gezet om te komen tot een herfinanciering van het bestaande vastgoed en financiering van nieuwbouwplannen (aanzienlijke vervangingsopgave in m², kwaliteit en een duurzaamheidsopgave).  

We hebben samen met Akkoord PO, OG Buitengewoon, OGVO, ROC Gilde en Fontys een begin gemaakt met een project dat een reactie moet zijn op de leerlingenkrimp (zie onderstaande tabel; leerlingen type onderwijs / aantal ) in Venlo: ‘Tijd voor (school) ontwikkeling: op weg naar duurzaam goed onderwijs in de regio Venlo’. We zetten onder andere in op optimalisatie en innovatie van het onderwijsaanbod, samenwerking in de onderwijskolom,  huisvesting en strategisch personeelsbeleid.

leerlingen type onderwijs /aantal

2020-2021

2019-2020

primair onderwijs

7.299

7.445

voortgezet onderwijs

5.022

5.429

speciaal onderwijs

315

345

voortgezet speciaal onderwijs

239

249

middelbaar beroepsonderwijs

2.632

2.748

onderwijs in buitenland

88

85

15.595

16.301

Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)
Met een percentage van 1,65% voortijdig schoolverlaters scoorden wij in schooljaar 2019-2020 onder het landelijk gemiddelde. In 2021 hebben wij onze aanpak verder geïntensiveerd maar wij verwachten dat de definitieve cijfers over 2020-2021 een stijging laten zien (corona: gebrek aan structuur en sociaal-emotionele problemen). De impact van de coronapandemie is steeds duidelijker geworden: leerplicht en RMC hebben meer meldingen gekregen in 2021 en de casuïstiek is zwaarder geworden. Samen met de Venlose schoolbesturen is een aanpak (Nationaal Programma Onderwijs) opgesteld waarvan de inzet is gericht op het tot stand brengen van buitenschools aanbod (sport, cultuur) en versterking van het aanbod van zorg en welzijn op en rond de school.

Laaggeletterdheid
Het regionaal beleidsplan laaggeletterdheid 2022 – 2025 (inclusief uitvoeringsplan) is opgesteld en er is uitvoering gegeven aan het lokale uitvoeringsplan. De afspraken met de bibliotheek en de partners van het taalnetwerk over de ontwikkeling van het Taalhuis Venlo zijn voortgezet. Door onze financiële bijdrage kunnen in het Taalhuis meer beroepskrachten en gekwalificeerde vrijwilligers worden ingezet en wordt laaggeletterdheid eerder en veelvuldiger gesignaleerd door professionals en de directe leefomgeving van de doelgroep.

Volwasseneneducatie
Wij hebben in samenwerking met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio Noord-Limburg uitvoering gegeven aan het regionale beleidsplan WEB (Wet Educatie Beroepsonderwijs) en in dat kader is de aanbesteding voor de formele volwasseneneducatie opnieuw gegund aan Gilde Educatie B.V.

Nieuwe Wet inburgering
De aanbesteding voor de uitvoering van de meest relevante delen van de nieuwe Wet inburgering is afgerond. Door vertraging van het rijk is de zogenoemde ‘onderwijsroute’ nog niet ingekocht, maar dit gebeurt in 2022.

Programmalijn 3 Meedoen
Sociale Basis
Uitgaan van de kracht van inwoners zelf, vraagt ook om een sterke sociale basis. Er is gewerkt aan de verbreding van de sociale basis: preventieve activiteiten op het gebied van bemoeizorg zijn geborgd in de sociale basis. Ook is een deel van de cliënten met lichtere vormen van individuele begeleiding kunnen uitstromen naar de sociale basis en een deel kan zelfs zonder ondersteuning verder. Verder zijn er activiteiten voor jongeren georganiseerd om eenzaamheid bij hen te voorkomen evenals eventuele overlast. Bij ouderen zijn huisbezoeken afgelegd om na te gaan welke behoefte er bij hen bestaat. Dit alles om zo goed mogelijk met de gevolgen van corona te kunnen omgaan.  En niet onbelangrijk, ook in 2021 is intensief samengewerkt met netwerkpartners en -actoren om samen de functie van een sociale basis als maatschappelijke ruggengraat te versterken.

Gemeenschapsaccommodaties
Er is gestart met de actualisatie van het beleid gemeenschapsaccommodaties. In december zijn de uitgangspunten aan  u voorgelegd.

Werk

  • Om betaald werk voor zo veel mogelijk inwoners bereikbaar te maken, is er met ons netwerk van partners gewerkt aan een zo inclusief mogelijke arbeidsmarkt. Zo is er een  nieuwe integrale, wijkgerichte werkwijze ontwikkeld en zijn die in praktijk aan het brengen. Ook is er een begin gemaakt met het ontwikkelen van een werkwijze die nog beter is toegerust op het stimulerend begeleiden en ondersteunen van inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De begeleiding van werk naar werk en van uitkering naar werk is succesvol gebleken, hetgeen blijkt uit het feit dat Venlo opnieuw in positieve zin afwijkt van de landelijke trend (bijstandsbestandsontwikkeling).
  • In het kader van het regionale actieplan 'Perspectief op Werk' is ingezet op meer werkfitte werknemers, meer werkplekken die aansluiten bij de vraag, een betere matching tussen vraag en aanbod en scholing in de vorm van leerwerktrajecten. Mede door dit actieplan en de georganiseerde activiteiten (OntdekTech, Transferkracht) zijn de mogelijkheden voor werkzoekenden verkend en benut.
  • De samenwerking tussen de gemeente Venray en de gemeente Venlo (gezamenlijke Werkplein) is  beëindigd.
  • De aanpak die wij voor statushouders hebben ontwikkeld en voortgezet en is ook als voorbeeld gebruikt in de ontwikkeling van een integrale aanpak voor de uitvoering van de Wet inburgering .
  • KanDoen is verder ‘gegroeid’ in functie als voorziening in de wijk. Met ondersteuning van Europese subsidies zijn twee projecten uitgevoerd die waren gericht op verbinding, inclusie en duurzaamheid.  Ook is KanDoen toekomstbestendig aanbesteed om niet een alleen een plek in de wijk, maar ook van en door de wijk te zijn. Dit alles indachtig het beleidskader Fier op Venlo.

Inkomensondersteuning en armoedebeleid
De doorontwikkeling van schuldhulpverlening is verder vormgegeven:  met succes hebben we ingezet op het ombuigen van de focus op bewindvoering naar het lichtere (en minder kostende) instrument budgetbeheer.

Uitvoering WSW
Naast KanDoen voor de Wsw’ers met een lagere loonwaarde, hebben we in de WAA Groep NV een uitvoerder voor Wsw-werknemers met een hogere loonwaarde.  
Mede ten gevolge van corona was er sprake van een hoger ziekteverzuim en helaas ook een hoger natuurlijk verloop. Ook zijn er meer werknemers eerder dan verwacht uitgestroomd, naar een arbeidsongeschiktheidsuitkering of een nieuw geïntroduceerde CAO-vroegpensioenmogelijkheid. Gelijktijdig hebben we in 2021 ook de verkenning van een herijkte koers en bijbehorende organisatievorm voor de WAA voortgezet, waarbij we de kunde en kennis van de WAA willen borgen door bredere inzet ervan te gaan organiseren.

Programmalijn 4 Zelfredzaam, waar nodig met ondersteuning

Sociale wijkteams en toegang
In het kader van het regionale programma Sturing en Inkoop is een eenduidige werkwijze ontwikkeld voor aanvragen om ondersteuning (Wmo, jeugdhulp en Participatiewet).  En is de indicering voor beschermd wonen geborgd in de lokale toegangsteams.  
De regierol van de wijkteams is verder uitgewerkt en een regionale werkwijze geborgd, gericht op het bereiken van de beoogde doelen voor inwoners.
De samenwerking van het sociaal wijkteam met de sociale basis is, mede door het overbrengen van lichte vormen van begeleiding individueel naar de sociale basis, geïntensiveerd. Hierdoor worden waar mogelijk ondersteuningsvragen door de sociale basis opgepakt en kan gedurende een maatwerktraject de overgang naar de sociale basis worden gerealiseerd.
Met de pilot ‘menselijke maat’ hebben we ervaring opgedaan voor een integrale aanpak van ondersteuningsvragen. We kunnen beter verbindingen maken bij complexe vragen van inwoners; de huidige regels blijken ook veelal ruimte te bieden voor ondersteuning op ‘de menselijke maat’. We werken verder aan een integrale aanpak van ondersteuningsvragen, vanuit de uitgangspunten uit Fier op Venlo.

Passende ondersteuning
Regionale traject sturing en inkoop Jeugd/Wmo/Participatie
In de regio Noord-Limburg is in 2019 een traject gestart om vanuit een gezamenlijke visie op het toekomstig zorglandschap te komen tot een regionale inkoop. Dit heeft met ingang van 1 januari 2022 geleid tot nieuwe contracten voor Wmo, jeugdhulp en participatie.  Hierbij is een omslag gemaakt van producten naar segmenten, waarbij de ondersteuningsvraag van de inwoner centraal staat. Alle voorbereidingen zijn getroffen voor een passende overgang van cliënten (zorgcontinuïteit) en de noodzakelijke processen zijn ingericht. Basis voor de contracten is het bereiken van de resultaten voor de inwoner en het sturen op de afgesproken resultaten met de aanbieder. Voor één segment jeugdhulp (behandeling met verblijf en ambulante behandeling) is de aanbesteding doorgeschoven naar 2022 en hebben wij een tussentijdse oplossing gevonden.

Zelfstandig opgroeien, zo nodig met ondersteuning (jeugdhulp)
We hebben als gevolg van corona geconstateerd dat de periode dat een jeugdige gebruikmaakt van jeugdhulp is opgelopen en dit beeld zagen we ook bij de landelijk ingekochte jeugdzorg. Tegelijkertijd was het totaal aantal jeugdigen dat gebruikmaakt van een maatwerkvoorziening afgenomen en ook het aantal ondertoezichtstellingen viel in 2021 lager uit dan eerdere jaren. Bij JeugdzorgPlus (gesloten jeugdzorg) zagen we juist een stijging van het gebruik. In geval van wachtlijsten hebben wij op cliëntniveau overbruggingsafspraken gemaakt.
Verder hebben wij de voorbereidingen getroffen voor de wijziging van het woonplaatsbeginsel; het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet regelt welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de jeugdhulp. We hebben met projecten als Jouw Ingebrachte Mentor, Back on Track en de inzet van de Specialistisch Ondersteuner Jeugd (SOJ) een bijdrage geleverd aan de transformatie. Door de inzet van de SOJ werden kinderen en gezinnen sneller en met de juiste ondersteuning geholpen en dit leidt ook tot een daling van het aantal verwijzingen naar jeugd-GGZ. Met projecten zoals Nu Niet Zwanger, Voorzorg en Gelukkig Ouderschap hebben wij een impuls gegeven aan preventie. Gelet op de positieve ervaringen en resultaten krijgen deze projecten de komende jaren een vervolg in de regio Noord-Limburg.
Het Regionaal beleidsplan Jeugd 2022 is in december 2021 door alle zeven gemeenteraden van Noord-Limburg vastgesteld.

Wmo
Met partners hebben we gewerkt aan een goede overgang van cliënten vanuit beschermd wonen naar ondersteuning thuis in de wijk. Met aanbieders, de sociale basis en het sociaal wijkteam, hebben we geïnvesteerd in de transformatie van begeleiding individueel naar ondersteuning vanuit de sociale basis. Nu kunnen inwoners met begeleiding individueel (eerder) middels een warme overdacht ondersteuning vanuit de sociale basis ontvangen (afschaling) en kan eerder laagdrempelige ondersteuning vanuit de sociale basis worden ingezet. De ervaringen uit het kansendossier SamenDOEN waren hiervoor belangrijke input.    
Bij hulp bij het huishouden zijn met ingang van 1 januari 2021 nieuwe richttijden van kracht geworden. We hebben ervoor gekozen om de omzetting naar de nieuwe richttijden te doen op het natuurlijke moment dat de cliënt een aanvraag voor verlenging doet (herindicatie). En voor alle nieuwe cliënten zijn de nieuwe normtijden toegepast.
Tot slot hebben we de voorbereidingen getroffen voor een regionale aanbesteding voor trapliften.

Inclusieve samenleving en wonen in de wijk
In 2021 hebben we een woonzorg-analyse opgesteld. De volgende aandachtspunten uit deze analyse zijn in de woonvisie opgenomen: levensloopbestendigheid, doorstroming, het ontwikkelen van nieuwe geclusterde woonvormen en een sociale en veilige woonomgeving voor kwetsbare groepen in de samenleving (ouderen of mensen met  GGZ-problematiek). De uitgangspunten van de woonvisie worden meegenomen in de prestatieafspraken met de corporaties. Een van deze afspraken is de doorontwikkeling van het Transferpunt. In 2021 hebben we ook de twee Buurtcirkels gecontinueerd. Dit concept is bedoeld om mensen die zelfstandig in de wijk en op relatief korte afstand van elkaar wonen, elkaar te laten ondersteunen.

Aanpak langdurig zelfstandig wonen ouderen
In de woon(zorg)visie die in 2021 is opgesteld staan belangrijke opgaven en handvatten voor een brede aanpak voor ouderen met ondersteuningsvragen: onder andere zorg (toekomstbestendigheid van verpleeghuiszorg en de thuiszorg), begeleiding, wonen, mantelzorgondersteuning,  maaltijdvoorzieningen en de samenwerking met zorgverzekeraars en zorgkantoor. In 2021 is een eerste  aanzet gemaakt voor deze brede aanpak. Ook participeren wij in een lokaal project waarin de disciplines wonen, zorg en ouderen integraal worden benaderd en waaruit lering kan worden getrokken voor de toekomst.
De sociale basis heeft het aanbod voor ouderen verder ontwikkeld: senioren-coaching, open inloop+ en kennisverbreding over niet aangeboren hersenafwijkingen. Ook is de samenwerking tussen de trajectbegeleiders van de ketenhulp bij dementie, de seniorencoaches en de wijkteamleden geïntensiveerd. Hierdoor worden signalen van dementie sneller en integraal opgepakt en wordt vroegtijdig de ondersteuningsbehoefte in kaart gebracht en wordt bekeken hoe de omgeving van de inwoner met dementie en diens naasten kan worden versterkt. Zo is bijvoorbeeld gestart met onderzoek naar de mogelijkheden van een centrale plek voor dagbesteding voor mensen met dementie.

Huiselijk geweld en kindermishandeling
De gemeente Venlo heeft het traject ‘Het lokale veld na Veilig Thuis Venlo’, dat is uitgevoerd naar aanleiding van een onderzoek van de samenwerkende rijksinspecties binnen het Toezicht Sociaal Domein (TSD), naar tevredenheid van deze inspecties afgerond. Met het afnemen van een zelfscan is in de lokale (wijk)teams inzicht ontstaan in het werken aan veiligheid en heeft dit geleid tot een aanpak op het gebied van kwaliteitsverbetering in de lokale teams. Ook werden professionals getraind in het werken met de TOP-3 methodiek, gefaseerd samenwerken voor veiligheid. Hierbij is de eerste zorg de veiligheid van het gezin, vervolgens moet hulpverlening bijdragen aan het terugdringen van de onveiligheid. En daarna kan er gewerkt worden aan herstel. Verder zijn veel professionals getraind in het werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Hierbij is speciale aandacht aan de meldcode in relatie tot ouderenmishandeling en kindermishandeling besteed.
In 2021 zijn alle voorbereidingen getroffen voor de werkwijze MDA++: een samenwerkingsverband voor intensieve (gezins)hulp en integrale aanpak van ernstig, acuut en langdurig huiselijk geweld, seksueel geweld en kindermishandeling. Ook zijn de voorbereidingen getroffen om het casemanagement Wet tijdelijk huisverbod vanaf 1 januari 2022 te beleggen bij Veilig Thuis waardoor een betere ketensamenwerking kan worden gerealiseerd.

Beschermd Wonen
Door de goede regionale samenwerking en een stringente sturing door de toegang konden we binnen het aantal gecontracteerde plekken (budget) blijven. In 2021 is de Wet langdurige zorg opengesteld voor mensen met psychische problematiek. Echter, doordat hiervoor meer cliënten zijn aangemeld dan verwacht, is er vertraging ontstaan bij de beoordeling door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) waardoor cliënten langer vanuit de Wmo moesten worden gefinancierd.

Wederom is een aantal cliënten in een safehouse geplaatst: een voorziening waar mensen kunnen  instromen na een behandeling in een verslavingskliniek. Ook hebben we samen met de regiogemeenten het regionale project ‘inwoners met complexe problematiek’ uitgevoerd: een nieuwe samenwerkingsvorm op het gebied van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en bemoeizorg en preventie met nieuwe contracten met ingang van 1 januari 2022 (doordecentralisatie van beschermd wonen).
Omdat we vanuit het rijk extra middelen hebben ontvangen om de ambulantisering vorm te geven, hebben we hiervoor een subsidieregel en afwegingskader opgesteld.  Regiogemeenten hebben in dit kader lokaal of sub-regionaal projecten op het gebied van ambulantisering uitgevoerd.  

Verder zijn we in samenwerking met een consortium van 3 zorgaanbieders gestart met het opzetten van de herstelacademie: een plek voor mensen met een psychische en sociaal-emotionele kwetsbaarheid waar wordt gewerkt aan sociale en maatschappelijke participatie, ontplooiing en methodische zelfhulp. Ervaringsdeskundigheid, zelfregie en persoonlijk herstel staan hierbij centraal. In 2021 zijn hier zelfhulp- en herstelcursussen gegeven en zijn er verbindingen gelegd met andere voorliggende voorzieningen voor inwoners.

Maatschappelijke Opvang
De gemeenten in Noord- en Midden-Limburg hebben gewerkt aan een regionale visie voor beschermd wonen,  maatschappelijke opvang en bemoeizorg en preventie vanuit de insteek de inwoners die van deze voorzieningen gebruikmaken te beschouwen als één doelgroep: inwoners met complexe problematiek die tijdelijk niet in staat zijn de regie over hun leven goed te voeren.
Ook is er een aanbesteding uitgevoerd voor een integrale, flexibele maatschappelijke opvang (zowel de dag- als nachtopvang, crisisopvang, (zwerf)jongerenopvang en opvang slachtoffers van huiselijk geweld).
Begin 2021 zijn we gestart met de uitvoering van de ‘Brede aanpak van dak- en thuisloosheid’ (Blokhuismiddelen). Centrale doelstellingen in deze landelijke aanpak zijn preventie, vernieuwing van de opvang en wonen met begeleiding.
Door de extra inspanningen als gevolg van corona (het inrichten van de opvang volgens de 1,5 meter richtlijnen) is de omvorming van deze opvang naar een kleinschalige inrichting in een versnelling gebracht. Dit heeft geleid tot diverse, vaak nog tijdelijke, oplossingen die we met de nieuwe aanbesteding en inzet van de Blokhuismiddelen bestendigen. 

Toezicht en handhaving in Wmo en Jeugdwet
Venlo heeft samen met de zes Noord-Limburgse gemeenten uitvoering gegeven aan toezicht en handhaving op het gebied van rechtmatigheid en kwaliteit. Op basis van een regionale evaluatie hebben de gezamenlijke Noord-Limburgse gemeenten besloten om de huidige samenwerking tot en met 2023 te verlengen. De ervaringen uit de uitgevoerde onderzoeken op kwaliteit en rechtmatigheid hebben we ingebracht in interne werkwijzen en in de afspraken met aanbieders.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 08:29:38 met de export van 06/01/2022 08:15:46